Ordna
en pool för tillfälliga arbeten eller ge kulturarbetare
konstnärslön istället för A-kassa. Det är
Ebba Westerbergs förslag på hur tillvaron skulle bli
lättare för frilansande kulturarbetare.
Ebba Westerberg har spelat slagverk i tio år. Hon var
länge inne på flöjt och gick två år
på en folkhögskola i Härnösand.
- Men efter en sommarkurs i slagverk insåg jag att det
var slagverk som låg mig närmast.
Ebba spelar i många olika sammanhang, i renodlade slagverksensembler
och i grupper som blandar slagverk och afrikansk dans, men även
i andra friare grupper och i egna projekt.
En del teatermusik blir det också. Senast med musikteatergruppen
RAN, som framförde tonsatta Edith Södergran-dikter.
A-kassa i perioder
Ebba Westerberg undervisar framför allt
i yembe, men även i rytmik.
- Det är svårt att få det att gå runt
på bara spelningar. Men det är ganska roligt att undervisa
också.
- Förut undervisade jag även i rytmträning för
dansare. Det är viktigt att tränga ner i musiken och
verkligen känna hur det hör ihop.
Men går det att försörja sig som frilansande
musiker, även om man får inkomster från undervisning?
- Det är vissa intensiva perioder och däremellan döperioder.
Det finns ju en tendens att allt händer samtidigt. Men man
hankar sig fram ändå.
- Det fungerar med A-kassa i perioder - det förtäckta
kulturstödet, tillägger hon med ett snett leende.
Svårare att boka
Ebba Westerberg tror att det blivit svårare att vara
musiker, och sämre betalt om man ser på längre
sikt.
- Enligt kolleger som har hållit på längre är
det samma gager nu som det var för 20 år sedan.
- Det har blivit svårare att boka också. Är
man en kvartett som vill spela på en krog frågar
de om man kan komma två stycken istället.
Men visst har det blivit lite lättare för Ebba personligen
med tiden.
- Det tar lång tid innan man kommer in i musiklivet eftersom
man måste jobba upp kontakter från grunden, och nu
är det ju fler som känner till mig. Men den allmänna
trenden är att det blivit kärvt.
Svårt att kombinera
Det är genom kontakter som
jobben skapas.
- Det är oftast folk som ringer, jag aldrig fått ett
jobb genom arbetsförmedlingen i hela mitt liv.
Några musiker som Ebba känner har på grund av
arbetssituationen bestämt sig för att satsa på
något annat.
- Det är ett slitigt och otryggt liv, särskilt för
familjer som skaffar barn. Många slutar och en del försöker
kombinera med annat.
- Men det är svårt att ta ett annat jobb med fasta
tider eftersom vi jobbar på så oregelbundna tider.
Dessutom måste man hålla sig i topp och träna
mycket. Man får försöka ha i bakhuvudet att någon
kanske ringer och har världens jobb åt en i helgen.
Lön innebär trygghet
Ebba Westerberg har två önskelösningar på
problemet för frilansande musiker.
- Det vore bra med en pool med väldigt tillfälliga
jobb som man kunde ta de perioder när det inte går
att få frilansjobb. Okvalificerade jobb där man kan
ha stor ruljangs på personalen.
- Det vore även bra om alla fick konstnärslön.
Det borde i alla fall vara lättare att få. Konstnärslönen
skulle vara istället för A-kassa, stipendier och olika
bidrag som turnébidrag och liknande.
- Det är viktigt för självkänslan och det
skulle innebära en helt annan inställning. Det är
förnedrande att ständigt vara beroende av bidrag. Den
ekonomiska otryggheten är verkligen ingen drivkraft som
vissa romantiker påstår.
Ofta ensam tjej
Nyligen blev Ebba erbjuden ett jobb för att de ville
ha med en tjej, något som hon känner sig lite kluven
inför.
- Jag får väl hoppas att nummer ett är för
att jag är en bra musiker och inte för att jag är
tjej. Men jag tycker själv att det är bäst med
blandade grupper, och det är en övervikt av män.
I flera grupper är jag enda tjejen och det blir rätt
grabbiga gäng. Men jag spelar med helkvinnliga grupper också.
- En del tycker att det är oerhört exotiskt med en
tjej som är slagverkare. Jag tror inte att tjejer spelar
på ett annorlunda sätt, det har mer med individuellt
uttryck att göra. Det handlar inte om kön utan om att
hitta bra människor som man trivs ihop med och kan jobba
bra med.
Omväxlande yrke
Trots den ekonomiska otryggheten tycker Ebba Westerberg att
fördelarna med att arbeta som frilansande musiker är
många.
- Det är omväxlande. Man får utlopp för
många olika sidor, man får använda olika instrument
och det är olika uttryck i olika grupper. Dessutom jobbar
man ihop med väldigt olika människor.
- De pratar ju om att alla kommer att arbeta på det här
sättet i framtiden, och då har vi vana. Man blir uthållig.
Text och foto:JOHANNA HILLGREN
Ill: HENRIK LANGE
|