Astra-Hässle i Göteborg är en av de stora arbetsgivarna
och ett företag som det går bra för. Astra sponsrar kulturen
i Göteborg men berättar däremot inte för Alba hur det
går till. Det är svårt att tolka kommunikationen med informationsavdelningen
i Göteborg på annat sätt.
- Vad har ni för målgrupp? undrar informationschefen som efter
ett par samtal visat sig veta mest om Astra-Hässles kulturella engagemang.
- Vad spelar det för roll? Kan du inte berätta vad och varför
ni sponsrar?
- Vad har vi för utbyte av det, frågar informationschefen.
- Vill du ha gratis reklam?
- Neej, det var inte så jag menade.
Efter ytterligare betoning på målgrupp, och ett ironiskt
lycka till om du inte har en definierad målgrupp, bestämmer sig
informationschefen för att det är bäst att Alba ringer nästa
dag. Under tiden ska han läsa Alba på nätet för att
se om vi är seriösa.
Tidigare har biträdande informationschefen, som skulle veta mest
om Astras kulturella engagemang, avböjt intervju. Absolut inte foto,
möjligtvis frågor på telefon, men egentligen inte alls.
Istället hänvisar biträdande informationschefen till huvudkontoret
i Södertälje men de vet ju inget om kulturen i Göteborg.
Det vet ju informationschefen i Göteborg säger man i Södertälje.
Och det är lätt att hålla med. Det låter verkligen
rimligt.
Åter till biträdande informationschefen i Göteborg.
- Nej det är bäst du talar med informationschefen. Han kan mer
om detta.
Nästa dag när informationschefen ska ha granskat Alba.
- Nej nån intervju blir det inte.
- Har du läst vår tidning?
- Nej, jag vill se en pappersutskrift av er tidning och ditt pressleg.
- Jaha, men det rör sig bara om ett par korta frågor.
- Det spelar ingen roll. Du får komma hit med en pappersutskrift så
får vi diskutera om jag kan svara på dina frågor.
text: MAGNUS MAGNUSSON
illustration: HENRIK LANGE

Kultursponsring. Volvo får 1000
förfrågningar varje år. Få är de utvalda.
Kultur på köpet
Läs själv på
Astras hemsida |