Astra sponsrar i princip bara Stockholms filharmoniker, för Astra
har en restriktiv hållning till inköp och sponsring av kultur.
Helst ska det vara någon näraliggande verksamhet, men i fallet
med filharmonikerna är det svårt att finna kopplingen mellan
läkemedel och musik.
Efter ett visst resonerande kommer presstalesman John Ahlmark fram till
att Astrachefen är intresserad av kultur. Det ger en personlig tillfredsställelse
om Astra kan bidra till kulturen.
Finns det inga andra motiv till sponsringen? För personalens skull
eller för att Astra vill synas?
- Jo, det stämmer, det är även för personalen och för
att synas utåt. Men vi skänker aldrig läkemedel. Det är
många som frågar efter det.
- Nähä?
Är kultur en faktor att räkna med vid nyetableringar?
-Det kan jag inte påstå, säger Ahlmark.
Om ni ska skriva på ett kontrakt, behöver man lite underhållning/kultur
för att få affärspartnern i rätt stämning?
- Jo det är klart. Vi vill ju inte sitta i en klinisk konferenslokal.
Kan kulturen fungera som en arena för att skapa kontakter?
- Så tänker vi inte. Men det är klart att när vi nyligen
etablerade oss i Boston så fick vi ju en stad med kultur på
köpet. Men som etableringsfaktor kommer kultur mycket långt ner
på listan.
text: MAGNUS MAGNUSSON
illustration: HENRIK LANGE
|