När stat och kommun skär ner på bidragen
till kulturen kommer företagen med sin sponsring. Som en räddare
i nöden!?
Men det är inte gratis och det ska inte förväxlas med
bidrag. När Volvo sponsrar Göteborgs opera och Göteborgs
symfoniorkester vill Volvo ha något tillbaka. För så fungerar
sponsring.
Skrivet kontrakt och motprestation.
- För en vecka sen var symfonikerna i London, och då bjöd
jag och finansavdelningen in 40 VIP från Londons finansvärld,
säger Hans Renström som är ansvarig för AB Volvos, det
vill säga huvudkontorets, kulturella engagemang.
Exemplet i London är alltså ett exempel på vad Volvo får
tillbaks av sin sponsring av Göteborgs symfoniker. Ett annat konkret
exempel är en föreställning om året på operan
och i konserthuset med symfonikerna, bara för Volvos personal. Annars
är det svårt att mäta nyttan av satsningar
på kultur.
Imagehöjande verksamhet
Ett motiv för Volvo att köpa kultur är att det gör Göteborg
mer attraktivt inför personalrekryteringar. Och här menar Renström
att kultur definitivt är avgörande när företag ska välja
var de ska etablera sig. Ett annat motiv är att kunna ha en kultur
kring kontraktsskrivandet, en attraktiv miljö när kunder tas emot.
Och alltså, kultur för Volvos anställda.
Det handlar också om att visa för omvärlden att Volvo inte
bara sysslar med skruvar och muttrar säger Hans Renström.
Varför?
Jo, kulturella satsningar kan betecknas som imagehöjande verksamhet.
- Tendensen är tydlig, runt hela välden. Företagen ska visa
ett socialt engagemang i samhället. Även bidra till själens
väl, säger Renström.
Kultursponsring ökar över hela världen.
Tendensen är att det på 70- och 80-talet gällde för
företagen att visa på miljöengagemang, på 90-talet
är det själen och kulturen som ska fixa imagen.
Varumärkesexponering
Ändå sker det inte nödvändigtvis på bekostnad
av sponsringen av idrott.
- Fortfarande dominerar idrott totalt.
I en annan jämförelse med idrotten och sponsringen skulle man
kunna säga att idrottssponsring syftar till försäljning och
kultursatsningarna till att få en god image. En varumärkesexponering.
Sen kan i och för sig den goda imagen få köparen att välja
en Volvo 850 istället för en Mercedes 500SE. Kultursponsring är
ändå bara ett komplement till traditionell marknadsförning
säger Renström.
Konservativ realpolitik
När Volvo 1983 gick in som stor sponsor av göteborgs symfoniker,
var man banbrytande genom att vara först i Sverige. Då blev debatten
omfattande och ledarsidorna var rädda att näringslivet skulle
styra kulturens innehåll. Idag är kultursponsring rumsren säger
Renström.
Det beror på att kulturen behöver pengarna när samhället
med sin begränsade budget inte har råd att stötta, menar
Renström. Men han vill inte hålla med om att det beror på
att politikerna gått åt höger. Snarast är det fråga
om realpolitik.
I motsatt riktning har då själva kultursponsringen vandrat. Företagen
är med hänsyn till potentiella kunder och till aktieägarna
som skjuter till kapitalet mycket konservativa i sitt val av sponsorobjekt.
Fortfarande är cirka 60 procent av sponsringen riktad mot klassisk
musik. För att det är något som många tycker om och
för att musiken inte har några språkbarriärer. Men
en uppluckring är på gång menar Renström. Sverige har bara haft 14 år av kultursponsring och det är
inte nån längre period.
Ändå, säger Renström:
- Ska ett företag välja på klassisk musik och modern konst
där nakna människor rullar runt på golvet... då väljer
företagen klassisk musik.
text: MAGNUS MAGNUSSON
illustration: HENRIK LANGE
Kultur på köpet. Astra berättar
i Stockholm
Astra mörklägger i Göteborg.
Men vill inte berätta i Göteborg...
(stads-)Teaterns dilemma enligt Hans Renström:
- Biljettintäkterna är kanske bara 10 procent av intäkterna.
När då kommunerna inte ökar sina anslag och lönerna
höjs för de anställda, räcker det inte ens att höja
biljettpriserna. Se på Folkteatern som hela 1996 hade fulla salonger
varje kväll och ändå fick underskott.
- Sen har kulturutbudet ökat i Göteborg samtidigt som hushållskassorna
minskat. Bland annat på grund av arbetslösheten. Konkurrensen
om besökarna har alltså hårdnat betydligt.
Småintressanta fakta:
Renström får cirka 1000 seriösa förfrågningar
om året, att Volvo ska sponsra kultur.
Volvo sponsrar i första hand projekt som präglas av social och
geografisk närket. De får många förfrågningar
från Stockholm, men där finns bara 40 anställda. Alltså
ingen kultursponsring i Stockholm.
Volvos policy är att sponsra långsiktigt och välja några
få väldefinierade projekt. Minst treåriga kontrakt.
4400 anställda får en gång om året gratis se föreställning
på operan eller konserhuset med symfonikerna. |