Nätet - en jättelik marknad
 
  "Why don't we give away the music and just sell the t-shirts?"
 
 

Det är David Bowie som yttrat sentensen ovan. Med den sammanfattar han bra vad stora delar av branschen tänkt. Han citerades av Tim O'Brien från IBM i New York. Vad O'Brien försökte illustrera med detta citat var att det inte finns någon oro för sjunkande försäljningssiffror inom musikbranschen, trots det omtalade "hotet" från exempelvis Napster och andra siter som lägger ut musik till gratis nedladdning. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen enligt gammal känd affärstaktik. Om det nu skulle bli så att det säljs färre cd-skivor i framtiden (vilket ingenting ännu tyder på) så gäller det bara att hitta nya strategier. Intressant i sammanhanget är kanske att det skivaffärerna säljer mest av, nämligen hitlistemusiken, är det som laddas ned minst. Enligt O'Brien är 80% av det som plockas ned från nätet INTE hitlistemusik.
- Vi får också se till att skaffa nya försäljningsargument. Erbjuda mer än själva cd-skivan. "Köp cd-dn och få en videofilm, bonusspår och extra fakta på köpet".
...och så t-shirten då förstås.

Individanpassad marknadsföring
O'Briens kollega Trent Larson från IBM London fyllde på med att berätta om hur man kan göra kundprofiler och skapa verkligt riktad och individanpassad marknadsföring. Någonting som faktiskt redan förekommer inom e-handeln. Den som är intresserad av att se hur det kan gå till kan t ex titta på bokhandeln amazon.com ­ har du en gång köpt någonting av dem får du erbjudanden som kan tänkas passa just dina intressen nästa gång du går in på deras site.
Flera av talarna på konferensdagen var överens om att målgruppstänkandet kommer att ersättas av sådana här skräddarsydda, individanpassade lösningar. Således kommer vi att kunna sätta ihop cd-skivor med våra favoritlåtar, läromedel med de viktigaste kapitlen ur flera olika böcker (vilket alla universitetsstudenter säkert kommer att uppskatta) osv. Beställningen görs sedan via nätet och vi kan ladda ned den digitala varan i en liten bärbar spelare eller läsplatta ­ eller i vår stationära dator. Eller, naturligtvis, eftersom vi trots allt är många som vill hålla boken eller skivan i handen, så skickas den till oss med vanlig post.

Från prylar till ettor och nollor
Männen från IBM beskrev e-handelsutvecklingen såhär. Första steget i e-handeln var att sälja och köpa fysiskt gods. Alltså väldigt likt den traditionella postorderförsäljningen och förhållandevis enkelt att hantera. Betalning kan ske på traditionellt sätt, med postförskott eller faktura. Nu har hela processen successivt digitaliserats. Nu kan vi köpa digitaliserade varor ­ som musik, filmer, böcker ­ som skickas digitalt och betalas på digital väg. Det finns mängder av problem att lösa innan det här fungerar smärtfritt. De flesta problemen handlar om olika aspekter på säkerhet. Pengar på nätet är ett problem (läs mer i annan artikel) och att skydda den försålda varan från olaglig kopiering ett annat och mycket stort sådant.
För att lösa dessa frågor jobbar programmerarna hårt med att få fram kodningar som gör att det till exempel bara går att kopiera en musikfil två gånger (förslagsvis en till en hembränd cd och en till den bärbara Mp3-spelaren) eller som bildligt talat trasar sönder den streamade videofilmen i samma stund som den når din hårddisk så att det inte går att spara den.
Naturligtvis ligger alltid hackers som fortfarande hyllar principen "information wants to be free" hack i häl på dessa programmerare.
Säkert är att det kommer att fortsätta komma mängder av ny mjukvara i allt snabbare takt och parallellt med den mjukvara förstås också hårdvara. Framför allt "mobile devices" i alla former: palmpilots (små handdatorer), bärbara spelare för musik och för spel, troligtvis ihopbyggda med våra mobiltelefoner, osv
Antagligen hade männen från IBM inte fel när de förutspådde att i en framtid kommer vi att kunna digitalt skicka "Any content ­ any where ­ any time" . Som konsument får man kanske hoppas att det inte blir "at any cost".

Text Siri Reuterstrand
00.12.13