Välfärdssamhället är under nedmontering. Trots detta har inte politikerna slutat använda begreppet solidaritet. Man kan ju stilla undra vad ordet egentligen står för. Sven-Eric Liedman har grunnat över just detta. Det kan bli tjatigt att ständigt höra att vi lever i en tid där devisen: var och en för sig själv, gäller. Men det är faktiskt så menar Sven-Eric Liedman professor i Idé och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet. Se bara på det nya pensionssystemet. - Den som satsar på rätt fond kan skatta sig lycklig. Den som inte gör det får skylla sig själv. I detta system råder ingen solidaritetstanke. I alla fall inte i den betydelse vi är vana vid. Liedman säger - inte utan ironi - att snart har vi ett omvänt skattesystem. Politikerna är så rädda för att alla med pengar skall fly landet att de sänker skatterna på höga inkomster. Resultat: de som tjänar minst får betala mest. Solidariteten är på väg att omformuleras. Det finns en tendens att blanda
ihop solidaritet med välgörenhet. Eller snarare, att
säga solidaritet när man menar välgörenhet.
Detta menar Liedman beror på att det finns två solidaritets
begrepp med olika ursprung. Det andra solidaritets begreppet
- som Liedman menar har sitt ursprung hos den katolska kyrkan
- förutsätter inget ömsesidigt beroende. Ytterligare en viktig skillnad mellan begreppen är - menar Liedman - att det ena bidrar till att förändra en situation. Det gör inte välgörenheten. Den fattige förblir fattig. Han blir måhända mätt för tillfället men grundtillståndet - fattigdomen - förändras inte. Det välfärdssamhälle
som växte fram i Sverige under efterkrigstiden byggde till
stor del på den första solidaritetstanken. Nu uppfattas
välfärden av många som välgörenhet.
Påtvingad välgörenhet. Äldre, funktionshindrade
och barn är belastningar. Människors sätt att
tänka om varandra har alltså förändrats.
Det är här insatser måste göras. Liedman berättar att när
en stipendiefond för unga handikappade instiftades i prinsessan
Viktorias namn svarade ett förbund för unga funktionshindrade
med att instifta ett pris till henne. Så hon skulle slippa
alla tråkiga uppdrag. Hur vrider man då utvecklingen
bort från minskande gemenskap och ökad välgörenhet?
Liedman tror inte förändring kan påtvingas uppifrån.
Vi måste vara intresserade och se solidariteten som något
viktigt. Påpeka missförhållanden. Skapa debatt.
Internet har visat sig vara funktionellt som opinionsbildare. Inte minst är Attac ett exempel på det. En rörelse som Liedman tycker är intressant. Inte minst för att den härstammar från Frankrike som har en tradition av revolutioner. Annars är det lämpligt att här citera slutorden i Sven-Eric Liedmans bok 'Att se sig själv i andra'. Som för övrigt även Göran Persson gjorde i sin regeringsdeklaration. "Uppgivenhet är farlig. Tveklös optimism är också farlig; det har 1900-talet lärt oss. Men mellan dessa båda ytterpunkter finns fortfarande de levande möjligheterna och det kloka hoppet." Text: Magnus Körner |
För den som vill veta mer om Attac - som Sven-Eric Liedman nämnde ovan - kan vi rekomendera en text från ett tidigare nummer av Alba. Klicka bara här. |