|
Livet är hårt och svårt. Och så
även uppfostran. Vi har mycket att lära av våra
gamla, även om vi inte vill ha tillbaka allt som det var.
Att känna sina rötter är en viktig del av konsten
att bli människa.
Minns när farmor - som gav allt av kärlek - visade
ett brev hon sparat från sin mamma.
"Jag berättade för pappa att du fick en son, men
han reagerade inte på det. Du vet hans läggning..."
Stod det bland annat. Det var min fars födelse 1934 som
hans morfar inte verkade bry sig om. Inga kärleksfulla uppmuntrande
ord till dottern, inte ens en gratulation.
En annan gång berättade farmor vad hennes pappa sagt
när hon i artonårsåldern tvingades ligga till
sängs en dag för ryggont.
- Du har så god tid att känna efter, du!
Hon hade passat småsyskon sedan åttaårsåldern
(de var åtta barn) och mjölkat kor och jobbat i lagårn.
Mycket riktigt gick hon fyrtio år med utsliten höft
innan hon opererades...
En gammaldags patriark, sträng och hård. Sådan
var hennes far för det mesta, om än han hade sidor
han blev ljust ihågkommen för också och ålderdomen
innebar väl ett slags upprättelse för honom, vad
jag har förstått, eftersom han levde till han så
när hade fyllt 91.
Farmor berättade också att hon och syskonen aldrig
fick säga "du" till sina föräldrar.
Jag minns själv hur farmor "niade" äldre
människor.
Det finns kanske några som tycker att det visade på
hyfs och respekt, men jag fick känslan av att det mer låg
underkuvad rädsla i den uppfostringsregeln.
En god vän sa härförleden att hans far påpekat
att man i dagens filmer kunde återskapa så gott som
allt från 30- och 40-talen - utom en sak: Den dåtida
människotypen.
För inte tog man i varann eller kramades på den tiden.
Tänkte själv på hur jag reagerade när jag
mötte den svenska storstadskulturen i mitten av 70-talet
och fick erfara hur kramar och pussar utväxlades mellan
släktfolk, och hur naturligt det var att handhälsa
när man möttes.
Inte gjorde man så i norra Hälsingland om man redan
kände varandra.
Men det har nog inte med uppfostran att göra. Utan mera
att prydheten från det gamla bondesamhället, och misstänksamheten
mot och skyggheten inför överheten levt kvar, och ännu
i många stycken gör, på landet.
- Det bästa som blivit är att man inte behöver
fjäska och krusa för fint folk längre, sa min
morfar för ett par år sedan när vi pratade om
förr och nu.
Har man vuxit upp i knapphet under små omständigheter
ser man det ur det perspektivet.
Nymoralister kanske ser det ur ett annat.
Men vad är då en bra uppfostran?
Skå-Gustav Jonsson brukade säga att första världskriget
också var ett krig mot den gamla tidens uppfostran. Det
är glädjande att barnaga i vårt land i det närmaste
har försvunnit - för att det i lag är förbjudet
- men uppfostran är så mycket mer än så.
Normer och värderingar skapar människans moral. Det
är sedan länge skolans uppgift att lära ut demokratiskt
synsätt till eleverna, så att de i slutänden
blir goda medborgare.
Men vad menas egentligen med demokratiskt synsätt?
- Ja, i botten att de inte slår ihjäl varann, sa en
religionslärare jag frågade.
Men var kommer föräldrarnas roll och ansvar in då?
Goda förebilder och stöttande bollplank, säger
de hoppfulla pedagogerna.
Men när skolan och föräldrarna misslyckas, då
griper samhället in.
I form av sociala institutioner, ungdomshem och fängelser.
- Det är följden av den fria uppfostran att ungjävlarna
blir ligister! skriker nymoralisterna - men det är en förenkling
som jag är urtrött på att höra.
För underförstått ligger ju där en önskan
om gamla tiders auktoritära agafostran, vilket strider mot
allt förnuft.
Nej, låt oss inse att livet är svårt och hårt.
Och så även uppfostran.
Personligen tackar jag min lyckliga stjärna att jag fått
haft far- och morföräldrar tillgängliga i min
uppfostran. Det har gett mig perspektiv. Och en rotkänsla.
Och respekt. På ett sunt sätt.
Jag har inga svar på vad en bra uppfostran är. Men
låt mig helt anspråkslöst få komma med
ett förslag:
När alla andra försök har misslyckats, varför
inte sammanföra problemungdomar med äldre människor!
Det tror jag skulle öka förståelsen för
förr och nu.
Rötter är vad det handlar om, tror jag.
Text:LEIF WILEHAG
3.3.1999
|