Tydligen ska man vara lite barnslig för att
skapa. Man ska leka fram sina skapelser. Skulptören, författaren
och skådespelaren som du snart ska möta tycker så. Hjärnforskaren
Matti Bergström stödjer konstnärernas argument och menar
att när barn leker då sprudlar idéerna som en otämjd
fors. Ur kaos från hjärnstammen hämtar idéerna sin
näring och formas i mötet med logiken och strukturen. I mötet
med hjärnbarken.
När vuxna leker säger vi och Matti Bergström
att de är kreativa. Men vi vuxna har svårt att finna det ohämmade
kreativa flödet. Att tränga in i den fantastiska fantasivärlden,
där allt går av sig själv. Vi vuxna tänker mest med
hjärnbarken, det vill säga den logiska delen av hjärnan.
I nattens drömmar kan vi däremot släppa loss. Därför
kanske det inte är så konstigt att vi dagdrömmer fram många
av de goda idéerna.
Vad tycker då konstnärerna om sitt skapande? När är
de kreativa?
-Det
kommer genom handflatorna
Barbara Häggdahl, skulptör och bildkonstnär har nyligen ställt
ut i Stena salen på Göteborgs Konstmuseum.
Arbetslöshet
ger tid som ger en roman
Författaren Margareta Lindholm med alldeles färska boken "Assar".
Känslan av en god historia
Martin Brøns, skådespelare, manusförfattare och regissör
har snart premiär på barnteaterföreställningen "Hilding
med röda skor".
Boktips:
Matti Bergström
Svarta och vita lekar
Kaos och ordning i hjärnan - om det lekande barnet
Wahlström & Widstrand
1997
"Vilket syfte har kulturen i samhället?
Vi har gett hjärnans svar på denna fråga: hjärnan
kan inte tåla osäkerhet och rädsla och därför
måste den klara av hotet från det okända i den yttre miljön
genom vetenskap och hotet från det inre okända genom konst.
Det är - enligt denna förklaring - paradoxalt att det är
rädslan som driver människan till kulturell verksamhet. En sådan
konklusion är inte lätt för humanister att svälja."
s 122
"Vi kommer ihåg att det var barnet i barnens rike som bedriver
både forskning ("vetenskap") och konst i lekens form. I
och med detta synsätt förstår vi vetenskapensmännens
(och -kvinnornas) och konstnärernas inre läggning och personliga
drag. De är barnsliga och emotionellt ytterst känsliga,
ja, lätt sårbara. För oss vanliga människor är
det ofta svårt att förstå deras sätt att tänka
och deras språk: de "leker"." s 122
"Ja, konstnärer och vetenskapsmän, de verkliga sådana,
är barn. Barnet i dem har aldrig dött. Och dessutom handlar
det i konst och vetenskap om lek, riktig lek." s 123
|