I begynnelsen var Assar. Och med goda idéer
är det så att de förökar sig.
Assar är en av tre personer i Margareta Lindholms
nyligen utgivna bok, som heter just Assar. Han är kanske en blandning
av känslomässiga tillstånd men definitivt fragment från
olika livs levande personer säger Margareta. Men Assar är omgjord
till oigenkännlighet. Trots att det var Assar som var grundidén.
- Att vara kreativ är ett härligt tillstånd. Man är
sin egna värld, en fantasivärld, säger Margareta.
Det är en lek, förklarar hon, men tillägger att det viktigaste
är att kunna översätta från fantasivärlden till
text. Så det blir ett hantverk där man strukturerar också.
- Jag är rätt så barnslig.
Hon har läst en av mina frågor som ligger på hennes köksbord.
Kanske för att det hade varit tyst ganska länge. Är du barnslig?
löd alltså frågan.
Kanske blev det tyst för att vi pratade om hennes bok och inte hennes
skapande. Boken som hon i och för sig skapat. Jag blev så nyfiken
på hur det egenligen var med Assar. Annars läser jag mest deckare,
men då brukar tankarna ta slut när boken gör det. Jag menar,
vad skulle jag fråga Jan Guillo om efter att ha läst Vendetta.
- Om olika vapennummer, säger Margareta.
Kanske blev det tyst för att det inte kändes farligt. En katt
kommer förbi och jag älskar katter. En författare framför
mig och jag känner henne redan för jag har läst hennes innersta
tankar, hennes bok.
- Men den är inte självbiografisk. Bara för att jag skrivit
i jagform behöver det ju inte, som nån recensent sa, handla
om mig.
Annars ett gott skrivtips: Skriv i jagform först. Då kommer
du in i figurerna säger Margareta.
Ut ur mitt jag in i Margaretas.
När hon är i det kreativa tillståndet
börjar henns figurer leva sitt eget liv. Det är bara att följa
med och se vad som händer. Därför utvecklas den ursprungliga
idén, Assar, till en ny historia med nya människor och med nya
känslor.
Men de där första skärvorna av idéer,
var finns de? I drömmarna?
- Fantasivärlden ligger väldigt nära drömmandet. Jag
får nog idéer ur nattens drömmar också, men jag
vet inte hur.
Fantasivärlden, där hon är kreativ är också det
som driver henne att skriva. Ett behov att få vara där, men också
ett behov att uttrycka det som leks.
En konstnär skapar inte mer eller bättre
för att han lider, även om han kan lida av ensamhet under processen
att skriva en bok säger Margareta. Istället betonar hon mod och
det praktiska.
- Det krävs tid och ekonomi för att kunna skriva. Om man inte
har en stark drivkraft som får en att ta sig tid.
Margareta blev arbetslös och fick både tid
och A-kassa. På mycket kort tid skrev hon en tät roman fylld
av klargörande bildspråk. Hon har tidigare haft en doktorandtjänst
på sociologen men hon vet nu att det är skrivandet som gäller.
Hon har därför redan en idé om en ny bok. Men hon vill
inte delge omgivningen idén ännu. Däremot ett citat av
Federico Garcia Lorca:
"Inspiration är som en resa i ett främmande land och dikten
är en berättelse om den resan"
text: MAGNUS MAGNUSSON
illustration: HENRIK LANGE
Läs om regissörens / skådespelarens
skapande ur kaos.
Och om skulptörens handfasta kreativitet.
Godbilder ur Assar
"Men jag hade inte räknat med hur ensamt det blev när ingen
bad om min hjälp" s17
"Mina minnen hade länge legat och torkat till skorpor i den
svaga värmen från solen. Alla sidor av varje hågkomst
hade blivit hårda. De smulade sig när jag rörde vid dem.
Och jag ville inte längre äta dem. Mitt huvud var såsom
en kall mörk ugn där de torra hårda tankarna förvarades.
Och min hunger blev därför stor efter hur det mjuka brödet
kunde värma munnen."
s 27 "ur Assars bok"
"Jag försökte betvinga en stark lust att ta henne om
axlarna och skaka henne."
Som om hon var min." s 63
Hur huvudfiguren, prästen, tänker i boken.
Kanske fungerar Margareta Lindholm på samma sätt?
"Nu gick jag raka vägen till skrivbordet och satte mig ner
och skrev utan att tänka."...
..."När jag hade skrivit färdigt lade jag undan brevet i
en byrålåda för att titta igenom det senare. Men det blev
inte av. Jag postade aldrig brevet." sid 37-38
|