Minnen av historiska händelser

Reflektioner kring tv-serien Smärtpunkten, romanen Den okända dimensionen och musikalen Lazarus
Lazarus Göta Lejon Stockholm, Foto Mats Bäcker

Vad kan Twilight Zone, 11e september, nynazister på en teaterscen, och Bowiemusikalen Lazarus ha gemensamt? Ja, det kan man ju undra. Läs mer

Lars Norén och sanningen
– om författarskapets dokumentära problematik i förhållande till verkligheten

Tankar med anledning av två aktuella tv-serier
David Dencik som Lars Norén i "Smärtpunkten". Pressbild. Foto: Niklas Maupoix/SVT

”Vi skall inte ge upp vårt sökande och resultatet av all vår strävan blir att vi kommer tillbaka till utgångspunkten, som vi nu för första gången ser och förstår.”
(T. S. Eliot i ett TV-program från 2003 om Vietnamkriget och den amerikanske försvarsministern 1961-68, Robert MacNamara.)

”När Lars Norén skriver i sin dagbok att han vill skriva sant, tala sant, så menar han inte att han vill förmedla korrekta person- och sakuppgifter utan avser sanning i god kristen tradition: uppriktighet. Sannast är det som smärtar mest.”
(Kristoffer Leandoer i Svenska Dagbladets Under Strecket 6/5 -24) Läs mer

Att äga friheten är en sak – att förtjäna den en annan

Reflektioner efter tredje och avslutande säsongen av Young Royals
young royals

Det var öppet för flera alternativa upplösningar av dramat som engagerat så många världen över, kärleksförhållandet mellan kronprinsen och skolpojken, Wilhelm och Simon, som tillsammans låtit en samkönad kärlek komma till uttryck med ett romantiskt sug att jämföra med Borta med vinden och dylika berättelser – ett massmediafenomen av i dag värt en tanke, ingen tvekan om det. Läs mer

Händelser vid vatten

händelser vid vattnet

Lassgård säger i en intervju och låter oerhört glad och smickrad över att få spela läkaren Birger.
– Jag skulle vara nöjd med att få spela tältpinne i detta svenska nationalepos.
På sätt och vis fick han det. Karaktären håller upp hela berättelsen och steg för steg öppnar sig det mörker som döljer sig under tältduken. Läs mer

Kärlek och Konsekvens – mellan två omgångar av Young Royals

Lisa Ambjörn m fl – Young Royals
ur young royals

Första säsongen av Netflix-serien Young Royals avslutades med att kronprins Wilhelm bryter anonymiteten i förhållande till Simon genom att omfamna honom offentligt och säga som det är:
– Jag älskar dig.
Sedan lämnar han internatskolan i Hovets bil, det lackar mot jul och i sista bilden ser han med fast blick upp mot kameran, men vad han kanske redan då har beslutat sig för vet vi ingenting om. Läs mer

Filmer som förhäxar – genom formspråk som trollbinder

The Blind Man Who Did Not Want to See Titanic & Clark

Den finska film som bär originaltiteln Sokea mies joka ei haiunnut nähdä Titanici har, trots att den också förtjänar (kvalitets)omdömet årets långtråkigaste film, en säregen förmåga att suga in åskådaren i händelseförloppet så att man till sist blir ett med huvudpersonens existensvillkor: blind och lam och trots detta besatt av viljan att fysiskt uppsöka sin nu döende käresta han funnit via Tinder. Läs mer

Alla människor är på låtsas
– låtsas att du är någon annan!

Young Royals (Netflix)

Det finns inte bara en orsak till att nya Netflix-serien Young Royals har en sådan tvingande attraktionskraft. För det första utgår den från det kungliga ämnet, vilket är en säker säljare som tillsammans med gaytemat mångdubblar sitt investeringsvärde. Men det handlar också om tre unga mäns demonstrativa ensamhet: Simon för att han är gay och blott ’extern’ elev på snobbinternatet Hillerska, August för att han är adlig men samtidigt fattig och faderslös och slutligen Wilhelm för att han hastigt men allt annat än lustigt blivit kronprins efter den äldre broderns död i en bilolycka. Läs mer