Replik: Bryta kränkande och diskriminerande strukturer är inget särintresse

Vinjettbild

Svar till Susanne Dodillet som skrev om Pedagogiska och specialpedagogiska institutionen vid Göteborgs Universitets HBTQ-diplomering, den 12 januari 2020. Det Susanne Dodillet gör med sina invändningar i sin debattartikel är inget nytt för oss. I alla tider har ökad kunskap och synliggörande av HBTQ-frågor motarbetats, även av personer som säger sig värna om yttrandefrihet, allas lika värde och människors frihet. Läs mer

Pedagogik är inte medicin

Krönika: Susanne Dodillet

I somras var jag engagerad i en debatt om ämnet som jag undervisar och forskar i: pedagogik. Debatten startades av Inger Enkvist, som har gjort sig ett namn som kritiker av svensk skolpolitik och som nu gick i attack mot forskningen. Läs mer

Pamflett för en ”meningslös” fritid

Förskolning, bild 4.

I juli 2016 fick fritidshemmen för första gången en egen läroplan. Lärarförbundet välkomnade förordningen som ett sätt att stärka professionen, samt att öka erkännandet av och därigenom resurstilldelningen till verksamheten. Dessutom skulle läroplanen förbättra fritidshemmens möjlighet att ge alla barn en ”meningsfull fritid” med ”en god pedagogisk verksamhet”. Läs mer