Festivalslut med vittring av teaterns ursprung

Göteborgs Dans- och teaterfestival  2024 – några intryck från festivalen
Flickan och vildpäronen

Att göra en ”Bucket List” kan betyda allt från en inköpslista till att lista måsten att hinna med före döden.  Med två i det avseendet väsensskilda produktioner satte Göteborgs Dans- och teaterfestival  2024 punkt.  Dels med dragplåstret från Berlin, Schaubühnes prisade, musikladdade drama Bucket list om en traumatisk uppgörelse med ett förflutet, dels med en dokumentär, Flickan och vildpäronen, om kärlek, skuld och skam, där berättarkonsten, likt antikens logografer, får nytt liv i en mor-dotter-relation, som bottnar i en storpolitisk mänsklig tragedi. Att denna 30-årsfirande festival erbjudit konstnärlig bredd, djup och återupplivade formspråk står klart. Utdelandet av årets Birgit Cullberg-stipendium kunde en överraskad publik få uppleva. Läs mer

30-årsfirare frestar med fullödigt festivalprogram

Om årets dans- & teaterfestival i Göteborg
Christian Friedel i föreställningen Dorian. Foto Lucie Jansch

På fredag bryter den ut, Göteborgs 30-årsfirande dans- och teaterfestival. Lokala produktioner både öppnar och avslutar. Däremellan ett axplock internationella gästspel på både scener, gator och torg, där både humor och allvar kontra komik, dans och akrobatik tycks vara ledstjärnor. Göteborgsoperan utlovar scenkonst ”vi aldrig upplevt förr”, förstås, eftersom det är världspremiär, med föreställningen Atlas Song av Anna von Hausswolff och holländska koreograferna Imre och Marne van Opstal. Stadsteatern avslutar med en nyskriven poetisk föreställning, Flickan och vildpäronen, av Eleftheria Gerofoka, om att ha växt upp med en mor som kommunicerat med egna sagor, likt ett eget alfabet. Läs mer

Kvinnliga öden och utvägar

Om fyra olika skildringar av kvinnodilemman
ur Kärlekens Labyrinter

I Claire Denis’ senaste film Kärlekens labyrinter spelar Juliette Binoche en kvinna fångad mellan två män där historien, ovant Denis, aldrig på allvar försöker förklara karaktären av hennes dilemma, orsakerna till att hon slits mellan de två, vilket försvagar filmen och gör att den tappar en precision man annars vant sig vid vara Claire Denis’ adelsmärke (High life, White material). Läs mer

Magiskt musikermöte

Stora teatern Göteborg – Jan Garbarek Group

Med sitt omisskännliga tonspråk på sopran- och tenorsax har han utmärkt sig som en unik röst med nordiskt sound i musikvärlden i över 50 år. Den norske saxofonisten Jan Garbarek  försatte i söndags publiken på Stora Teatern i en stämning av andäktighet. Länge har man fått vänta på att denne ikon inom den jazzorienterade världsmusiken skulle dyka upp i Göteborg och han kom för en eftermiddag med tre andra instrumentala världsstjärnor som fick stort utrymme att förtrolla med egna solon, särskilt slagverkaren Trilok Gurtu. Läs mer

Oförliknelig tragikomisk akrobatik

Stora teatern – Eins Zwei Drei (gästspel)
ur Eins, zwei, drei

Med akrobatik, absurd komik, dans, cirkus, teater, musik i en enda 90 minuters makalös föreställning. Så inleds fortsättningen på den över ett år utspridda versionen av Göteborgs dans- och teaterfestival.  Ännu en föreställning återstår den 7 januari av Martin Zimmermanns Eins Zwei Drei. Läs mer

Att kunna lyssna efter känsla och ljud

Anna Takanen

Man skulle kunna kalla de arbeten som presenterades tre kvällar i rad på scenen Atalante i slutet av oktober för en grundforskning i ljud, ljudets upphov och karaktär, även en grundforskning i lyssnandet efter ljud, deras utspel och de tolkningsmöjligheter de uppfordrar till. Läs mer

Frida en höjdpunkt

Göteborgs Dans- och teaterfestival – Frida Ki Allo & Muyte Maker
Ur Frida Ki Allo

I ett 90 minuters multimedialt mästerverk bjöd skådespelaren Katarina Damvoglou med teatral kraft, värdig en grekisk aktör, på en utflykt genom den mexikanska konstnären Frida Kahlos dramatiska leverne i dialog med bildskaparen Robin Beer. Det är synd att behöva skriva att detta gästspel från Aten bara gavs en gång. Läs mer

Festival med fysisk dominans

Göteborgs internationella Dans- och Teaterfestival
Compagnie Diptyk

Kalas och festival är ord med förväntningar, särskilt i en stad som samtidigt firar sina 400 år. Sjukdom och inreseförbud har urholkat redan pandemianpassade program. I Bältesspännarparken lyckades ändå sex drivna hip hop-dansare skapa spänning och dynamik och Göteborgsoperans Hurricane får scengolvet att snurra ännu några föreställningar. Läs mer

Med framtiden i sikte

Anna Pettersson – Framtiden – en standup (Stora Teatern Göteborg)
Anna Pettersson foto Jonas Kundig

Anna Pettersson forskar i standup’ens uttrycksmöjligheter i en kommunikativ föreställning om Framtiden, men det är inte första gången. Jag minns det som i går hur hon bröt sig ut ur ensemblen i Lars Noréns Personkrets 3:1 på Backa Teater 1997 och ställde frågan direkt till publiken:
– Skall man spela såna här föreställningar?! Mår publiken verkligen bra av det? Läs mer

Lågmäld hyllning

Underart, Cirkus Cirkör på Stora Teatern

Nycirkuskompaniet Cirkus Cirkör har i Göteborgs gästspelsscen Stora Teatern funnit något av en hemmascen. Efter urpremiären den 12 september på senaste produktionen, Underart, behärskar de scenen nästan månaden ut. Våghalsigt bara det! Läs mer