Minnen av historiska händelser
Lars Norén och sanningen
– om författarskapets dokumentära problematik i förhållande till verkligheten
”Vi skall inte ge upp vårt sökande och resultatet av all vår strävan blir att vi kommer tillbaka till utgångspunkten, som vi nu för första gången ser och förstår.”
(T. S. Eliot i ett TV-program från 2003 om Vietnamkriget och den amerikanske försvarsministern 1961-68, Robert MacNamara.)
”När Lars Norén skriver i sin dagbok att han vill skriva sant, tala sant, så menar han inte att han vill förmedla korrekta person- och sakuppgifter utan avser sanning i god kristen tradition: uppriktighet. Sannast är det som smärtar mest.”
(Kristoffer Leandoer i Svenska Dagbladets Under Strecket 6/5 -24) Läs mer
Lyhört Noréndrama på Tofta
Teater Tofta celebrerar det postpandemiska uppvaknandet med Lars Noréns relationsdrama Nattvarden från 1983. En väl vald kvartett skådespelare sätter sprätt på den rejält nedbantade könsordsmättade textmassan, dock tillräcklig för att syftet ska gå fram och få publiken att skratta snarare än förfasas. Läs mer
Efter Lars Norén
(1944-2021)
Man skulle kunna säga, att Lars Norén levde som ett öppet sår, en människa som inte kunde annat än låta sig genomlysas av tiden, vara i tiden, vara tiden för att till sist överleva den och i någon mån övervinna den. I en essä om karaktären av hans nya dramatik från 1985 (i danska Information och norska Samtiden) citerade jag franska filosofen Simone Weil i Tyngden och nåden från 1951: Läs mer
Med Lars Norén i minnet
Mitt i mitt skrivande om det dagsaktuella utbudet av levande konst i Göteborg (med senare publicering) chockeras jag av nyheten att ännu en gigant i det svenska kulturlivet just avlidit, Lars Norén. Det känns oerhört motvilligt att ta till sig. Vartåt ska vi nu söka oss, vi som idogt hängivit oss åt denne mans oerhörd förmåga att bottna i det mänskliga psykets labyrinter? Läs mer
Dikter som huggna i sten
”Fragment är de broar som uppstår när katedraler faller samman”. Så lyder en diktrad i Lars Noréns lyriska återkomst, en massiv volym med titeln Fragment. Om man stannar vid den där raden och använder den som nyckel till en mer övergripande förståelse av denna tunga svit med dikter så är det främst åldrandet som framträder som tema. Läs mer
Imponerande Norén-tolkningar
Lars Norén har kommit att kallas skådespelarnas dramatiker. Hans pjäser har en enastående förmåga att förlösa ett gestaltande av mänskligt tillkortakommande, nu senast på Göteborgs Stadsteater. Deras nya uppsättning av 80-talspjäsen Natten är dagens mor imponerar i hela sin iscensättning från scenografi till regi och skådespeleri. Läs mer