En monotoni som äter sig in

Göteborgs Dramatiska Teater – Om kärlek
Ur Om kärlek, göteborgs dramatiska

Göteborgs Dramatiska bokstavligen slukar Lars Noréns dystra upplevelser av liv. Läs mer

Minnen av historiska händelser

Reflektioner kring tv-serien Smärtpunkten, romanen Den okända dimensionen och musikalen Lazarus
Lazarus Göta Lejon Stockholm, Foto Mats Bäcker

Vad kan Twilight Zone, 11e september, nynazister på en teaterscen, och Bowiemusikalen Lazarus ha gemensamt? Ja, det kan man ju undra. Läs mer

Lars Norén och sanningen
– om författarskapets dokumentära problematik i förhållande till verkligheten

Tankar med anledning av två aktuella tv-serier
David Dencik som Lars Norén i "Smärtpunkten". Pressbild. Foto: Niklas Maupoix/SVT

”Vi skall inte ge upp vårt sökande och resultatet av all vår strävan blir att vi kommer tillbaka till utgångspunkten, som vi nu för första gången ser och förstår.”
(T. S. Eliot i ett TV-program från 2003 om Vietnamkriget och den amerikanske försvarsministern 1961-68, Robert MacNamara.)

”När Lars Norén skriver i sin dagbok att han vill skriva sant, tala sant, så menar han inte att han vill förmedla korrekta person- och sakuppgifter utan avser sanning i god kristen tradition: uppriktighet. Sannast är det som smärtar mest.”
(Kristoffer Leandoer i Svenska Dagbladets Under Strecket 6/5 -24) Läs mer

Lyhört Noréndrama på Tofta

Teater Tofta – Nattvarden
Teater Tofta Nattvarden

Teater Tofta celebrerar det postpandemiska uppvaknandet med Lars Noréns relationsdrama Nattvarden från 1983. En väl vald kvartett skådespelare sätter sprätt på den rejält nedbantade könsordsmättade textmassan, dock tillräcklig för att syftet ska gå fram och få publiken att skratta snarare än förfasas. Läs mer

Efter Lars Norén

Minnestext om en bortgången dramatiker
Bild: Lars Norén

 

(1944-2021)

Man skulle kunna säga, att Lars Norén levde som ett öppet sår, en människa som inte kunde annat än låta sig genomlysas av tiden, vara i tiden, vara tiden för att till sist överleva den och i någon mån övervinna den. I en essä om karaktären av hans nya dramatik från 1985 (i danska Information och norska Samtiden) citerade jag franska filosofen Simone Weil i Tyngden och nåden från 1951: Läs mer

Med Lars Norén i minnet

Minnestext om en bortgången dramatiker

Mitt i mitt skrivande om det dagsaktuella utbudet av levande konst i Göteborg (med senare publicering) chockeras jag av nyheten att ännu en gigant i det svenska kulturlivet just avlidit, Lars Norén. Det känns oerhört motvilligt att ta till sig. Vartåt ska vi nu söka oss, vi som idogt hängivit oss åt denne mans oerhörd förmåga att bottna i det mänskliga psykets labyrinter? Läs mer

Dikter som huggna i sten

Lars Norén – Fragment
Bokomslag

Lars Norén”Fragment är de broar som uppstår när katedraler faller samman”. Så lyder en diktrad i Lars Noréns lyriska återkomst, en massiv volym med titeln Fragment. Om man stannar vid den där raden och använder den som nyckel till en mer övergripande förståelse av denna tunga svit med dikter så är det främst åldrandet som framträder som tema. Läs mer

Imponerande Norén-tolkningar

Göteborgs Stadsteater – Natten är dagens mor Folkteatern – Sanning och Konsekvens, Kliniken

Lars Norén har kommit att kallas skådespelarnas dramatiker. Hans pjäser har en enastående förmåga att förlösa ett gestaltande av mänskligt tillkortakommande, nu senast på Göteborgs Stadsteater. Deras nya uppsättning av 80-talspjäsen Natten är dagens mor imponerar i hela sin iscensättning från scenografi till regi och skådespeleri. Läs mer

Norén på mytologiska spår

Lars Norén – Ingen
Bokomslag

Lars Noréns Ingen väver samman ett historiskt-mytologiskt arv med en essäistisk och lyrisk gestaltning av samtidens intellektuella och moraliska tillstånd. Läs mer

Genom Noréns egen lins

Lars Norén – En dramatikers dagbok 20052012
Bokomslag

Åsikterna om Lars Noréns arbeten är legio, hans dagboksutgivning omgärdad av många choser.  Vad är det för böcker, ur ett berättartekniskt perspektiv? Hur kan man benämna dem? Läs mer