Gott och ont på scenerna

Den goda människan i Suzuan – Jeanne d´Arc – The Phantom of the opera
Jeanne d'Arc. Foto: Ola Kjelbye

Fyra kvinnogestalter ur historia och dikt har intagit var sin Göteborgsscen – Kristina, Shen Te, Jeanne d´Arc och musikalens Christine Daaé. Ingen dålig kvartett. Tillsammans väcker de en rad frågor om godhet, kärlek och fanatism. Ändå är det en man som till sist ger mig en känslomässig kick. Fred Johansons operafantom gör mig andlös. Läs mer

Konst- och vindmetaforik med dansare i världsklass

Göteborgsoperan – Iconoclasm
bild ur föreställningen

”Dans speglar det samhälle i vilket det existerar” konstateras i Göteborgsoperans program till senaste dansverket, Iconoclasm. Det utgörs av två nyskapade verk som båda speglar samtidens tankegods – ekumenins backlash, dystopiska visioner och människans rädslor. Men framför allt uppvisar Iconoclasm en dansensemble i världsklass – igen. Läs mer

Helkväll med fenomenala dansare

Göteborgsoperan – Kodak & Icon

Två nya dansverk har intagit Götborgsoperans stora scen. De bjuder på en helkväll med en rikedom av koreografisk fantasi, lekfullhet, allvar och symbolik, som bekräftar husets danskompanis suveränitet. Extra lång paus krävs mellan verken Kodak och Icon för att applicera 3,5 ton lera på scenen till Antony Gormelys scenografi. Läs mer

Sprakande musik- och kostymshow

Gerome Ragni och James Rado – Hair

Ett musik- dans- och kostymfyrverkeri med rasande bra artister i ett tempo som fick mig att tappa andan men också gå vilse i försöken att finna denna musikal angelägen idag. Med den reflektionen lämnade jag premiären på musikalen Hair på Göteborgsoperan. Läs mer

Makalös Romeo och Julia

Balett: Romeo och Julia

Hisnande dans, våldsam dramatik, hjärtslitande tragik samt små doser av komik bjuds ännu två kvällar när Semperoper Ballett från Dresden gästspelar på Göteborgsoperan med den belgiske koreografen Stijn Celis´ expressiva tolkning av Sergej Prokofjevs balett Romeo och Julia. Läs mer

Välgjord Macbeth på nytt

Göteborgsoperan – Macbeth

Macbeth blev Shakespeares sista stora drama, som de skrockfulla väljer att kalla hans skotska drama. För Verdi blev Macbeth hans första Shakespeare-baserade opera. Till detta minnesår fortsätter Göteborgsoperan sin satsning på 400-åringen med att återuppta David Radoks uppsättning från 2008 av Macbeth. Annalena Persson som ny i rollen som lady M är enastående och andra med henne. Läs mer

Mästerlig Hamlet på Göteborgsoperan

Göteborgsoperan: Hamlet

Hur många fler guldkorn finns fördolda i den europeiska operaskatten? Det kan man undra efter Sverigepremiären på Ambroise Thomas’ opera Hamlet från 1868. Med den inleder Göteborgsoperan sitt Shakespearetema detta jubileumsår. Och det är bara att gratulera. Vilket fynd! En starkare Att vara-monolog får man till exempel leta efter än den som Thomas Oliemans bjuder på Läs mer

Smärtsam skönhet på Göteborgsoperan

Göteborgsoperan – Madame Butterfly

Berättelsen om geishan Cio-Cio San och den amerikanske marinofficeren Pinkerton har vissa likheter med Giacomo Puccinis eget liv. Men i operan Madame Butterfly skär tragiken genom två väsensskilda kulturer, vilket gör dess andra akt till en av operavärldens mest smärtsamt känsloladdade skönheter. Så ock i denna stringenta version. Läs mer

Dröm som blev till mardröm

Göteborgsoperan – Fallet Makropulos

Drömmen om evigt liv blir till mardröm i Leos Janáceks opera Fallet Makropulos. Att den sceniska förlagan av Karel Capek är skriven som en komedi lyser försiktigtvis igenom någon gång. Annars är det en tragisk historia som rullas upp kring en kvinna som älskas av alla men som förlorat sin förmåga att älska och blivit en känslomässig isbit. Janaceks expressiva tonkonst är ett äventyr i sig. Läs mer

Två starka kvinnoporträtt på göteborgsscenerna

Göteborgsoperan – Notorius & Göteborgs stadsteater – Hedda Gabler

Två starka kvinnoporträtt som tagna ur ett antikt drama dominerar nu Göteborgs största teaterscener i var sitt nervpirrande konstverk. Världssopranen Nina Stemme som Alicia i Notorious på Göteborgsoperan och Nina Zanjani som Hedda Gabler på Stadsteatern gestaltar karaktärer som har en del gemensamt – döttrar till mäktiga fäder, älskade av två män och drivna av modet att handla. Läs mer