Plågsam men enastående musikalisk fullträff

Göteborgsoperan – Peter Grimes
Peter Grimes

Den är inte bara stor till antalet, den är fullkomligt storslagen, Göteborgsoperans kör som har en så betydelsefull roll i Benjamin Brittens mästerverk Peter Grimes, som haft premiär i ny uppsättning på Göteborgsoperan. En lika plågsam som enastående föreställning, som inte precis gör det lätt att sympatisera med denne antihjälte, vars destruktiva karaktär Joachim Bäckström mycket tydligt tolkar. Det gör det också svårt att vilja förstå offerrollen Ellen, som Matilda Sterby så stolt ger uttryck för i framför allt en underskön aria i en av operans sorgligaste scener. Läs mer

Mästerlig romanssång av unikt urval texter

Julia Sporsén

I Göteborgsoperans satsning på att ge några av sina fenomenala sångare en aftons egen tid med publiken stod sopranen Julia Sporsén senast på tur. Det skedde med ett överraskande urval av huvudsakligen franska och ryska dikter samt ett längre utdrag ur Bellinis opera Il Pirata. Det blev en klangrik och känsloladdad romanskonsert med en härligt flyhänt Henning Ruhe vid pianot och en strängkvintett som extra bonus. Näst på tur i serien Grandi voci står ännu en publikfavorit, Kerstin Avemo. Läs mer

Ny och lekfull opera för en ung publik

Man Must Sing –Jag har aldrig känt så här för någon och det är inte en grej jag säger till alla, Göteborgsoperan – Häxan Hillary går på Operan
MAn must sing

Operakonsten, såväl klassisk som nyskriven, vänder sig nu i Göteborg till den riktigt unga publiken. Göteborgsoperan ger sig också ut på turné i Västra Götaland för att, med lekfull och humoristisk pedagogik med tävlingsinslag, sagotema och smakprov ur kända operor, förklara för de yngsta skolbarnen vad opera är medan det fria operakompaniet Man Must Sing satsar på mellanstadiet med en känslofylld och romantisk tolkning av förälskelse och svartsjuka i skolmiljö med helt nyskriven konstmusik av Maria Lithell Flyg. Läs mer

Drömmar som infrias
eller tragiskt dödar

Göteborgsoperan: Madame Butterfly & Charlie och Chokladfabriken
Madame Butterfly Adam Frandsen

Två storslagna uppsättningar, en opera och en musikal, avlöser nu varandra på Göteborgsoperans stora scen. Nypremiären i dagarna på Puccinis Madame Butterfly drog liksom 2016 fullt hus och stående ovationer. Charlie och Chokladfabriken fick dock vänta på mitt besök till mitten av spelperioden. Men nu, två kvällar i följd, två titelrollsbärare som imponerar och två väsensskilda berättelser om drömmar, som leder till i ena fallet högsta vinsten i det andra ett tragiskt självmord. Läs mer

Magnifik Otello i modern kostymering

Göteborgsoperan – Otello
Otello

Verket inleds med en musikaliskt kraftfull masscen av firande invånare på ön Cypern. Ett sjöslag är vunnet och hjälten Otello är i antågande, oskadd ur stormen. Ett fylleslag utbryter. Snart vänds dock allt till ett eskalerande avunds- och svartsjukedrama med ett för Shakespeares tragedier typiskt alla-dör-på slutet-slut. Men först en av operavärldens mest hyllade kärleksduetter, fint framtonad av Michael Weinius och Julia Sporsén som Otello och hans hustru Desdemona, ensamma under natthimlen. Därefter går det undan! Läs mer

Dagens danskonsts makalösa mångfald

Göteborgsoperans Danskompani – 12 songs, ima
ima Göteborgsoperan

Det är en sann gåva till Göteborgsoperans danspublik att återkomma med Kenneth Kvarnströms tekniskt fantasirika,  roliga och luftiga dansverk 12 songs med sångerskan Ane Brun och dirigenten Hans Ek. Att därtill få ännu ett nytt verk, ima, av koreografen Sharon Eyal blir sammantaget till en mäktig upplevelse av den samtida danskonstens oanade möjligheter och konstnärliga rikedom. Läs mer

Mästerlig invigning

Göteborgs dans- och teaterfestival – Atlas song
Atlas song

Makalöst! Finns det en enda biljett kvar till söndagens föreställning av Atlas Song så tveka inte. Två sammanslagna veckolånga 30-årskalas fick en rivstart med världspremiär på Göteborgsoperan som saknar motstycke. Läs mer

30-årsfirare frestar med fullödigt festivalprogram

Om årets dans- & teaterfestival i Göteborg
Christian Friedel i föreställningen Dorian. Foto Lucie Jansch

På fredag bryter den ut, Göteborgs 30-årsfirande dans- och teaterfestival. Lokala produktioner både öppnar och avslutar. Däremellan ett axplock internationella gästspel på både scener, gator och torg, där både humor och allvar kontra komik, dans och akrobatik tycks vara ledstjärnor. Göteborgsoperan utlovar scenkonst ”vi aldrig upplevt förr”, förstås, eftersom det är världspremiär, med föreställningen Atlas Song av Anna von Hausswolff och holländska koreograferna Imre och Marne van Opstal. Stadsteatern avslutar med en nyskriven poetisk föreställning, Flickan och vildpäronen, av Eleftheria Gerofoka, om att ha växt upp med en mor som kommunicerat med egna sagor, likt ett eget alfabet. Läs mer

Hisnande musikalmaraton

Musikalmaraton på Göteborgsoperans stora scen
Musikalmaraton på Göteborgsoperans stora scen

Mamma mia, vilket ös!  Göteborgsoperan har i stort sett producerat en musikal per år sedan invigningen för 30 år sedan. I ett hisnande tempo serveras nu under tre kvällar ett 60-tal sångsnuttar ur alla dessa musikaler,  som kilat in sig mellan operor och nyskapade tokhyllade dansverk på Göteborgsoperans stora scen sedan 1994. Den nyligen gästande Svansjön och en kommande Verdi-afton fullbordar denna välmatade säsongsfinal vid Göta Älv. Läs mer

En Tosca för vår tid

Göteborgsoperan – Tosca
Tosca Göteborgsoperan

Inte bara mångfärgad musik med våldsamma dramatiska skiften utan därtill en gastkramande historia som rymmer allt vad också vår nutid kan blotta av kärlek, svartsjuka och frihetssträvan kontra politiskt förtryck, tyranni, hyckleri, utpressning och bedrägeri, utformat till en rysare som både kan utlösa tårar och ilska. Läs mer