En tyglad Tartuffe söker sammanhang
Molière, född Jean-Baptiste Poquelin har med sina komedier präglat den franska och internationella teatern i århundraden. 1643 var den då 21 årige Molière en av grundarna till det kortlivade teatersällskapet L’Illustre Théâtre, men det var med sin flitigt turnerande teatergrupp La Troupe de Molière som han fick sitt erkännande. Han kom att tas under den franske kungen Louis XIV:s beskydd och fick därigenom möjligheten att skapa sig en hemvist för sin teater på Théâtre du Palais-Royal. Läs mer
Kafkastämning på kontor
Som en skräckfars, där Sofia Fredén återkommer till temat vinna eller försvinna, framstår hennes nyskrivna pjäs After Work, som haft urpremiär på Göteborgs Stadsteater. Julee Cruise´s Twin Peaks-stämda hit Floating och Peter Svenzons robotlika koreografi fångar upp den surrealistiska stämningen och anger formen. Man både skrattar och våndas och känner sig snart som i ett Kafka-land. Läs mer
Flotte på villovägar
Göteborgs stadsteater vimlade av forna medarbetare, när höstens första premiär betydde att slå följe med en uppdatering av pjäsen Flotten på sin färd mot Lycksalighetens ö och dess två efterföljare. Publiken var tryfferad med särskilt inbjudna skådespelare som en gång varit med i Kent Anderssons och Bengt Bratts ”Göteborgstrilogi” i slutet av 1960-talet, särskilt nyfikna förstås på hur Mattias Andersson lyckats förhålla sig till sin namnes epokgörande verk. Läs mer
Lysande teaterkonst
Känsla kontra förnuft ingår ett dialektiskt förhållande i mycket av det borgerliga 1800-talets dramatik. På Göteborgs Stadsteaters stora scen, i en scenografi som talar operaspråk och en koreografi som driver med det ceremoniella i överklassens umgängesvanor, gör Nina Zanjani stor konst av rollen som ung kvinna som av omständigheterna drivs mot undergången. Läs mer
Handelsförlamning
Fångad i ett folkhem
Nere i samhällets mörka källare
Tre och en halv timme passerar lätt inför ett scenario där så mycket utspelas och ordflödet piskar som hagelskurar. Nobelpristagaren Elfriede Jelinek har frångått sina principer att skriva på beställning och skapat en pjäs där Goethes Faust varvas med hennes egen mörksyn av dess innebörder. Läs mer
Backa teater sätter sina spår
Två namn, förknippade med fenomenet Backa Teater i Göteborg, är nu aktuella på andra scener. Det är dess förre och förste konstnärlige ledare Eva Bergman, som sätter upp en mycket göteborgsk Pygmalion på Göteborgs stadsteater. Det är hennes efterträdare på Backa Teater, Mattias Andersson, som på Dramaten vidgat sin undersökning av tillståndet i Sverige från hemstaden Göteborg till hela landet i föreställningen The Mental States of Sweden. Två högst egensinniga uppsättningar. Läs mer