Kaotiskt på Götaplatsen

Göteborgs stadsteater – Alexandras Odyssé

Det grekiska kaoset har flyttat in på Göteborgs stadsteater. I en salig stilblandning och i högt tempo görs i en serie scener försök att belysa Greklands ekonomiska kris. Men Alexandra Pascalidou är ingen Aristofanes och den politiska fars, som väl är tänkt, vill sig inte. Läs mer

Livstidsdomar

Det finns ingen ruskigare mor-dotterscen än den där Charlotte rättar sin dotter Eva efter att den senare har spelat upp ett stycke Chopin i Ingmar Bergmans film. Dottern är amatören, som vill visa modern/mästarinnan hur långt hon kommit i sin utveckling. Läs mer

Välspelad höstsonat förbryllar och roar

Göteborgs stadsteater – Höstsonaten

Äntligen!, blev min spontana reaktion efter att ha upplevt regissören Lydia Bunks uppsättning av Höstsonaten på Göteborgs Stadsteater. Äntligen något som berörde mig på djupet, både känslomässigt, visuellt och sceniskt konstnärligt, trots viss överbelastning. En uppsättning som öppnar upp mot tysk expressionism från stramheten hos Ingmar Bergman. Läs mer

Metaforrik fest i färg och fantasi

Göteborgs Stadsteater – Alice i Underlandet

Bättre tajmat kunde det knappast vara. Att i vår oförutsägbara och svårhanterliga värld släppa fram Alice i Underlandet på teaterscenen. Uppsättningen på Göteborgs Stadsteater bjuder på en hisnande orgie i ljud, färg, form, film och fantasi, som utmanar skådespelarnas uttrycksförmåga och publikens att hänga med på färden. Läs mer

Lustmord på Fadren

Göteborgs stadsteater, Nya Studion – Fadren

FadrenDen som förväntar sig Strindbergs Fadren linjärt berättad må bli överraskad – positivt eller ej. För här ställs publiken inför ett, åtminstone för Göteborgs stadsteater, rätt nytt koncept, som i vissa delar mer liknar föreläsningsteater eller workshop, där originalet dekonstrueras och dissikeras i sina beståndsdelar, enligt postdramatisk metodik. Läs mer

Wollters lågmälda avsked

Göteborgs stadsteater – Driving Miles

Något märkligt hände på Göteborgs Stadsteater i och med premiären på föreställningen med den dubbeltydige titeln Driving Miles. En ovanligt nedtonad Sven Wollter lyckades skapa en legering av sig själv, den nyligen bortgångne författaren Henning Mankell och dennes berättarjag, den fiktive skrothandlaren Steinar. Av sju män på scenen är sex musiker, som varvar berättandet med den legendariske trumpetarens musik. Det blev mer av exklusiv jazzkonsert än teater. Läs mer

Existentialism på gott och ont

Folkteaterns Vita scen – Jag var här först, Göteborgs stadsteater – Existentialism av nybörjare

Existentialism i olika skepnader kan man säga om två kortare nytillskott på Göteborgs scener. Det gäller Jag var här först på Folkteatern respektive Existentialism av nybörjare på Göteborgs stadsteater. Den förra ett välskrivet kammarspel av Kristian Hallberg i ett projekt kallat Roadtrip i regionen. Den andra resultat av en idé som havererat och kunde ha fått förbli därvid. Läs mer

Julkomedi med svärta och smärta

Göteborgs stadsteater – En fröjdefull jul

Barnen har lagt sig och pratas bara om. De stora barnen, alltså de så kallat vuxna, syns och märks desto mer. Det är dan före julafton, familj och vänner är samlade och en rad tragikomiska relationsscener avlöser varandra i rask takt. Göteborgs Stadsteater och namnen i Stockholm, har samma pjäsval inför julen i år, Alan Ayckbourns komedi En fröjdefull jul. I Göteborg spelas nu något så ovanligt som komedi på stadsteaterns båda scener. Komedier med svärta och smärta. Läs mer

Ohlsson i hasorna på absurdismen

Teater: Det bästa hos människan Regi: Bengt Ohlsson

Bengt OhlssonBengt Ohlsson knyter med en borgerlig salongskomedi, Det bästa hos människan, an till den absurda teatertraditionen. Till det har han tagit hjälp av ett slipat gäng skådespelare på Göteborgs Stadsteater. Läs mer

Lysande porträtt av tragiskt kvinnoöde

Göteborgs stadsteater – Machinal

År 1927 var Sophie Treadwell en av mer än 180 journalister som bevakade mordrättegången i USA mot Ruth Snyder och hennes älskare. Dödsdomen som följde föregicks av en medial och folklig hetsjakt. Sophie Treadwells pjäs Machinal förhåller sig väldigt fritt till detta kvinnoöde, som mästerligt porträtteras av Caroline Söderström i Sisela Lindbloms suveräna och skruvade uppsättning. Läs mer