Skådespeleri som lockar till skratt och reflektion

Göteborgs Stadsteater – Pinocchio, Backa Teater – Teorier om Människan
Pinoccia

Göteborgs Stadsteater med Backa Teater bjuder på var sin godbit när det gäller den komplexa frågan vad det är att vara människa. Med strålande fräscht skådespeleri och fantasirik regi landar såväl sagan ”Pinocchio” som en snabbspolad ”Teorier om Människan” inför julen likt fullvärdigt teatergodis, som både triggar till skratt och reflektion. Läs mer

Håller sig fint med härligt skådespeleri

Göteborgs stadsteater – Vi betalar inte! Vi betalar inte!
Vi betalar inte! Vi betalar inte!

Jodå, den håller fortfarande eller ska man säga: Igen!, nobelpristagaren Dario Fos politiska fars från 1970-talets mitt om hur tidens ekonomiska kris i hans hemland Italien drabbade breda folklager med rejält höjda boende-  och livsmedelspriser. Nu slår Göteborgs Stadsteater ett slag för en avgiftsfri kultur genom att sätta upp pjäsen på nytt mot valfri avgift från 0 till 500. Biljetterna tog snart slut och fredagens premiär bjöd på skrattfest av en drömbesättning. Och tajmingen av pjäsvalet är inte fel. Läs mer

Inte mycket att skratta åt

Göteborgs Stadsteater – Skål för Livet
Skål för livet

Att ändra en pjästitel från tyskans Abgrund till Skål för livet kan tolkas som att svensk 90-talsgeneration skulle vara ytligare, lättare vänder blad och går vidare. Vid en kommande festival i Reims får samma pjäs titeln No words. Så nog tycks här fritt fram för tolkningar av Göteborgs Stadsteaters smått förbryllande medelklassporträtt. Först när händelserna landar i en biblisk kontext bränner det till. Läs mer

Mimkonstens oändliga variationsförmåga kan övertrumfa det talade

Göteborgs Mimfestival – tre föreställningar
ur HInterland

Mimkonstens utövare från när och fjärran deltar i dagarna i Göteborgs Mimfestival 2024. Fredagens tre inledande föreställningar blev ett bevis på denna teaterforms oändliga variationsförmåga att berätta och väcka känslor utan ord med kroppen och mimen som främsta instrument. En av de inledande föreställningarna ges också idag, Benoît Turjman’s The Neighbor. Läs mer

Vågstycke om ”den amerikanska drömmen” och ett dansverk som berör

Göteborgs stadsteater – Den store Gatsby, Atalante, Art of Spectra – Disorder
gatsby

Det tycks vara dekadensen som ska locka publiken till Göteborgs scener i höst. Stadsteatern satsar på en dramatisering av F. Scott Fitzgeralds roman Den store Gatsby, med en titelperson som dirigerar sitt umgänge från däcket på ett stycke flyttbar båtmodell. Mycket krut har lagts på scenografin, på ljus och ljud, en hel del rekvisita att hålla ögonen på. Men det bränner aldrig riktigt till i den samhällskritik som ligger till grund för berättelsen utifrån orsaker som kan motsvara tillståndet i dagens nyrikedom och gängkriminalitet. Läs mer

Festivalslut med vittring av teaterns ursprung

Göteborgs Dans- och teaterfestival  2024 – några intryck från festivalen
Flickan och vildpäronen

Att göra en ”Bucket List” kan betyda allt från en inköpslista till att lista måsten att hinna med före döden.  Med två i det avseendet väsensskilda produktioner satte Göteborgs Dans- och teaterfestival  2024 punkt.  Dels med dragplåstret från Berlin, Schaubühnes prisade, musikladdade drama Bucket list om en traumatisk uppgörelse med ett förflutet, dels med en dokumentär, Flickan och vildpäronen, om kärlek, skuld och skam, där berättarkonsten, likt antikens logografer, får nytt liv i en mor-dotter-relation, som bottnar i en storpolitisk mänsklig tragedi. Att denna 30-årsfirande festival erbjudit konstnärlig bredd, djup och återupplivade formspråk står klart. Utdelandet av årets Birgit Cullberg-stipendium kunde en överraskad publik få uppleva. Läs mer

30-årsfirare frestar med fullödigt festivalprogram

Om årets dans- & teaterfestival i Göteborg
Christian Friedel i föreställningen Dorian. Foto Lucie Jansch

På fredag bryter den ut, Göteborgs 30-årsfirande dans- och teaterfestival. Lokala produktioner både öppnar och avslutar. Däremellan ett axplock internationella gästspel på både scener, gator och torg, där både humor och allvar kontra komik, dans och akrobatik tycks vara ledstjärnor. Göteborgsoperan utlovar scenkonst ”vi aldrig upplevt förr”, förstås, eftersom det är världspremiär, med föreställningen Atlas Song av Anna von Hausswolff och holländska koreograferna Imre och Marne van Opstal. Stadsteatern avslutar med en nyskriven poetisk föreställning, Flickan och vildpäronen, av Eleftheria Gerofoka, om att ha växt upp med en mor som kommunicerat med egna sagor, likt ett eget alfabet. Läs mer

Fullfjädrat teateräventyr samt fotbollsnostalgi

Backa Teater – Odysséen, Göteborgs stadsteater – Änglarna, finns dom?
Odysseen. Ellika Henrikson

För fotbollsnördar och fredsivrare torde Göteborgs stadsteaters Änglarna, finns dom? bli till en rejäl, om än lite rörig, nostalgitripp medan de mer filosofiskt lagda får slå knut på tänkandet inför Backa Teaters pjäs Odysséen, som blivit till ett enastående både roligt, vackert och tankeväckande sceniskt allkonstverk om äventyr, gudamakt, list och hemlängtan. Läs mer

Sorglustigt relationsspel

Göteborgs stadsteater – En kort evighet
En kort evighet Göteborgs stadsteater

Att vilja, välja, drömma, minnas och fatta avgörande beslut är frågor om våra livsvillkor som den här pjäsen väcker till liv. På scenen fem för Stadsteaterns trogna publik välkända och välspelande skådespelare, som möter igenkänningens roade reaktioner i Studions för kvällen fullsatta salong. Läs mer

Lättvindig och vacker idé- och tidsspegel

Göteborgs stadsteater – Mary Shelleys värld
Mary Shelly Göteborgs stadsteater

Det blir många trådar och personer att hålla reda på när historien om Mary Shelleys värld ska berättas på Göteborgs stadsteater. Det handlar om tidigt 1800-tal, fri kärlek, barnsängsdöd, självmord, kvinnans frigörelsesträvan men oväntat lite om hennes skrivalster, främst romanen Frankenstein, som gjort henne känd. Desto mer svävar hennes mor, feministikonen Mary Wollstonecrafts ande över föreställningen. Läs mer