En monotoni som äter sig in

Göteborgs Dramatiska Teater – Om kärlek
Ur Om kärlek, göteborgs dramatiska

Göteborgs Dramatiska bokstavligen slukar Lars Noréns dystra upplevelser av liv. Läs mer

Att se sorg växa till skönhet – frukten av ett långt samarbete på Göteborgs Dramatiska

Göteborgs Dramatiska Teater – Den sårade divan
ur Den sårade divan

Det handlar om tre kvinnliga kulturpersonligheter och det de har gemensamt är, att de alla var före sin tid och som en följd därav – ensamma.
Det är författaren Agnes von Krusenstjerna, målaren Sigrid Hjertén och författaren, tillika nobelpristagaren Nelly Sachs. De är sammanförda i en mycket vackert koreograferad föreställning där de på var sina passionerade sätt för fram sina – man kan inte kalla det annat – tillstånd. Läs mer

En pånyttfödelse – av Evert Taube!

Fia Ekberg och Maja Heurling – Vi och Taube

Det är inte gjort i en handvändning, att förvandla ett nationalhelgon, en legend som Evert Taube till ett oskrivet blad, där man på fri hand tecknar sin egen historia, fritt och frejdigt använder de sånger som blivit ’allas egendom’ till en ny berättelse om kvinnan och mannen och till sist även åstadkommer en reaktion som går som en chockvåg genom publiken. Läs mer

Mellan sanning och tro
Gud kontra Newton på Göteborgs Dramatiska

Göteborgs Dramatiska Teater – Tusen år hos Gud
ur föreställningen Tusen år hos Gud

Man hade kunnat höra en knappnål falla, så uppmärksamt lyssnade publiken till dialogen mellan Skaparen och Vetenskapsmannen i Göteborgs Dramatiska Teaters senaste uppsättning Tusen år hos Gud – en bearbetning och dramatisering av Stig Dagermans utkast i ett postumt utgivet verk i anslutning till författaren Carl Jonas Love Almqvists landsflykt, där han mäter sanningsvärdet i kontrasterande utgångspunkter för sökande och resultat. Läs mer

Alla är ensamma, alla söker (vara) någon annan

Göteborgs Dramatiska – Att tveka
ur föreställningen

Det finns många möjligheter att söka spänning i tillvaron, via streaming på nätet eller varför inte på bio – men vill man utsätta sig för en rysare som går på djupet skall man uppsöka Göteborgs Dramatiska Teaters senaste uppsättning Att tveka skriven av Johanna Svalbacke. Läs mer

Sanningen tar inte slut

Göteborgs Dramatiska Teater – Sokrates död
bild ur föreställningen

Konsten, vetenskapen och politiken förutsätter det oavgjorda, skriver Horace Engdahl i en opublicerad text.
Det är något som i hög grad knyter an till Göteborgs Dramatiska Teaters senaste produktion, Sokrates död, som ställer de definitiva, utmanande frågorna till något så avgörande som hur man skall leva sitt liv utan att dö, även om man dör av det; vad säga, var tiga, hur komma fram till en smula större visdom, undvika de allra värsta fadäserna.

I en tid där man håller på att storkna av idioti och enfaldigt förnekande av de enklaste sanningar trillar den ned som en klenod av frigörelse från åtminstone några av alla dessa dumheter. Läs mer

Människorna som brickor i ett spel

Göteborgs Dramatiska Teater – Faces
bild ur Göteborgs Dramatiska Teaters föreställning. Foto Per Larsson

Av en ren slump – eller var det ödet? – kom jag att se Mike Nichols Carnal Knowledge i veckan, ett DVD-fynd jag lagt beslag på. Regissören ligger även bakom storverk som Vem är rädd för Virginia Woolf och Angels in Amerika (1966 och 2003) och den legendariska filmen säger väldigt mycket om den tid också Faces (liksom flera andra av John Cassavetes’ filmer) utspelar sig i, frigörelseåren under 60-talet och framåt, de moderna livsstilarnas genombrott, sammanfallande med diverse sammanbrott! Läs mer

Konstnärlig duo tillbaka på scen

Dostojevskij – Göteborgs Dramatiska Teater
Vinjettbild: Göteborgs Dramatiska Teater

Erik Åkerlinds och Hans Blomqvists arbete med Franz Kafkas Boet från 2012 glömmer man inte så lätt. Det var ett, skulle man nästan kunna säga, lekfullt arbete med nattsvart tema som den aktuella föreställningen fullföljer: studiet av den självisolerande människan som saknar tentakler för att känna av verkligheten och därför inte förmår ta rätt mått på sig själv – på omgivningen ännu mindre. Läs mer

Med eller utan inre tvång?

Två scenföreställningar och ett par filmer
ur Generalguvernören och jag. Foto Leif Eriksson

Jag har sedan många år tvingats leva på stort avstånd från ett av mina barn, vilket gjorde att mötet med Eric Claptons Tears in heaven, som begråter förlusten av hans fyraåriga son genom en tragisk fallolycka, drabbade mig med nästan hallucinatorisk kraft. Läs mer

Krigets verkliga ansikte

Göteborgs Dramatiska Teater – Kriget har inget kvinnligt ansikte
Ur föreställningen: MIa Eriksson och Hanna Ullerstam

En bild som bryter sig loss ur helheten i Göteborgs Dramatiskas iscensättning av Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte är berättelsen om en fh = fälthustru, och hennes utkristalliserade lycka mitt ibland krigets krevader. Läs mer