Stereotypa bilder av stenåldern
Säger bilden verkligen detsamma som tusen ord? Frågan är klichéartad men värd att reflektera över. Konstnärers rekonstruktioner är en av många sätt att förmedla idéer om hur folk levde i det förgångna, men är de verklighetstrogna eller inbillade? Läs mer
Idrott och politik – men hur?
Idrott har inget samband med politik, hävdade många länge. Idag bejakar de flesta att det finns kopplingar. När man frågar hur begreppen hänger ihop spretar det lite, men debatten är förvånande opolitisk. Läs mer
Skolan – ett viktigt politikområde
Skolan. En arena för kunskapsinhämtning, men också det ställe där vi skolas till samhällsmedborgare. En institution som kan vara det kanske kraftfullaste verktyget i strävan efter att skapa ett jämställt samhälle med samma chanser för alla – men som också kan vara en sorteringsstation som för alltid bestämmer vem som blir vem. Läs mer
Änglahår och muskelpaket i förskolan
Jämställdhet i förskolan kräver engagemang och medvetet arbete. Det är lätt att behandla barnen könsstereotypt utan att mena det, konstaterar forskaren Ylva Odenbring. Läs mer
Begränsa inte barnens möjligheter
Ambitionerna finns där och styrdokumenten säger att det är förskolans uppgift att motverka traditionella könsroller. Men vad gör man då om barnen säger att pojkar inte kan leka med dockor och att de inte får dansa – för det har deras föräldrar sagt. Läs mer
”Antiplugg” minskar pojkars chanser till jobb
Pojkar har presterat sämre än flickor så länge man gjort mätningar. Ändå är det pojkarna som hittills har varit vinnare på arbetsmarknaden. Så varför pratar vi om pojkars underprestation som ett problem just nu? Läs mer
Flickor med dåliga betyg de största förlorarna
Relativt sett går det bättre för flickorna än pojkarna i skolan. Tittar vi närmare på flickorna är situationen mer komplicerad. Alla lyckas inte, många mår dåligt och inte ens höga betyg garanterar framgång efter skolans slut. Läs mer