Bedrägligt roligt om normalitet

Backa Teater – Vansinnet
ur Vansinnet Backa teater

Vad är en normal människa? Skådespelaren Emelie Strömberg gör en fantastisk prestation i rollen som den överagerande Elvira som tar Ove Wolf, träffsäker i rollen som filosofen Michel Foucault, på en tidsresa genom galenskapens historia. Det blir ett storslaget, minst sagt galet sceniskt äventyr och en glödande satir inte minst mot pedagogisk retorik och kunskapssyn. Slutsats: Normalitet är en konstruktion. Läs mer

Att se sorg växa till skönhet – frukten av ett långt samarbete på Göteborgs Dramatiska

Göteborgs Dramatiska Teater – Den sårade divan
ur Den sårade divan

Det handlar om tre kvinnliga kulturpersonligheter och det de har gemensamt är, att de alla var före sin tid och som en följd därav – ensamma.
Det är författaren Agnes von Krusenstjerna, målaren Sigrid Hjertén och författaren, tillika nobelpristagaren Nelly Sachs. De är sammanförda i en mycket vackert koreograferad föreställning där de på var sina passionerade sätt för fram sina – man kan inte kalla det annat – tillstånd. Läs mer

Öppnar flera vetenskapliga fönster

Mikael Landén – Galenskap
Bild: Mikael Landén

Evidensbaserade metoder har kommit att bli svaret på mesta av samtidens problem. Och visst ska det vara evidensbaserat, även om vetenskapen snarare sysslar med sannolikheter än sanningar. Detta visade sig inte minst under det första fasen av covid-19 då flertalet professorer och andra experter fyllde offentligheten med prognosticerande smittspridningskurvor och modeller som sedan har slog kraftigt fel. Utgången av sjukdomen är fortfarande oviss, så nog kan vi med viss ödmjukhet konstatera att vetenskapen är det bästa vi har, men dess underlag och utfästelser ger sannolikheter mer än sanningar. Läs mer