Om att ”älska”

Film: Anders, jag och hans 23 andra kvinnor
Bild ur filmen.

Det är mycket som står skrivet i Nahid Perssons nya film Anders, jag och hans 23 andra kvinnor, i sms, på facebook eller varför inte i – stjärnorna? Om att jag älskar dig, att du är det finaste som hänt mig, ja, allt det där man hoppas någon förr eller senare skall säga till en, i fåfäng tro på att en gång sagt skall det också förbli, problemen är över, nu är sagan här. Läs mer

En överraskande tillfälligt vacker blandning

Film: Not Knowing Who You Are is a Beautiful Source of Surprises
Scen ur filmen

Jag minns att jag kände, vid Hasse Alfredsons bortgång, när man tog del av nedslagen i hans och Tage Danielssons enastående produktion:
vilken lätthet genomsyrade inte hela deras arbete, vilken sagolik frihet, detta trots i all vänlighet, denna fräckhet utan snusk – så länge sedan det tycktes vara, som var det nu förlorat, för all framtid… Läs mer

Små filosofiska mästerverk på duken

Valerio Mastandrea

Den rörliga italienska filmen Allt du önskar kan du få lurar åskådaren från första stund. En man sitter på café och har en liten ”mottagning”, skarpt iakttagen av baristan, som står och förälskar sig i honom vid sidan av.  Människor med vidlyftiga önskemål får löfte om att de skall gå i uppfyllelse – i gengäld måste ”kunderna” åta sig omfattande, komplicerade och ibland direkt farliga motprestationer bestående av grova brott typ våldtäkt och mord. Läs mer

Verkligheten och spelet

Gruppen – regi: Laurent Cantet
Bild ut filmen Gruppen

Laurent Cantet åstadkom med Mellan väggarna från 2008 intrikatast möjliga skildring av vad som måtte utspela sig i ett klassrum. Hur en duktig lärare oavbrutet hotas av sina elevers list och lust till exakt de angrepp hans duktighet provocerar fram, av alla upptänkliga orsaker och med skrämmande frimodig skicklighet från elevernas sida. Läs mer

Landet som verkar sakna allt

Andrej Zvjagintsev – Saknaden
bild ur filmen

Man går till Andrej Zvjagintsevs nya film med största tänkbara förväntningar. Den isande ensamheten i Återkomsten från 2003 har aldrig velat lämna en i fred. Det han visar där, och visar på nytt i Saknaden är, hur den förstelnade statliga regimen i Sovjetunionen/Ryssland ätit sig in i medborgarnas DNA och till sist gjort dem oförmögna att hantera varje personlig konflikt eller problemställning med värdigheten i behåll. Läs mer

Och vem var Maria Magdalena?

Garth Davis – Maria Magdalena
Ur filmen

Lagom till påsk dyker Garth Davis’ film Maria Magdalena upp på biografduken och jag går tillbaka till en passus ur de gnostiska evangelierna med följande ordalydelse
Apostlarna som frågar: ”Varför älskar du henne mer än alla oss andra?”
Jesus som svarar: ”Varför älskar jag inte henne som jag älskar er?” Läs mer

Intellektuell stimulans eller mental bedövning? Välj själva!

Två filmer: Manifesto och Eldprovet
Ur Manifesto

I två aktuella filmer aktualiseras på vilket sätt människans förmåga att tänka (och agera därefter) och inte tänka kan stimuleras och/eller sättas ur spel. Läs mer

Råstyrkans fördel och förfång

Tre filmer: I, Tonya, Tomb Raider och The Deminer
ur I, Tonya

Vissa idrottsmöten biter sig fast. Ingo-Floyd är ett sådant, Tonya Harding-Nancy Kerrigan ett annat. I det senare fallet smutsas minnet av frågan om det var konkurrenten som låg bakom det fysiska angreppet på Kerrigan, en fråga vi aldrig kommer få ett klart svar på. Läs mer

Historiens versioner

The death of Stalin och The Post
Jason Isaacs och Tom Hanks

Hur noga behöver man behärska de faktiska historiska förloppen för att ta ställning till deras filmiska versioner? Ju bättre desto bättre, skulle kan kunna säga. Läs mer

Skönheten sedd inifrån

Wayne Roberts – Katie says goodbye
ur filmen

Sällan såg man ett vackrare porträtt av en människa än i Katie says goodbye. Men i Lars von Triers Guldhjerte-trilogi finns de (Breaking the waves, Idioterne, Dancer in the dark). Och i litteraturen. I Elsa Morantes Historien finns en liten varelse, Ida, som utan att belasta någon med överväganden eller grubbel helt enkelt ”gör vad som kommer an på henne”, genom kriget och förföljelserna, genom familjesorger och fattigdom. Hon gör det till synes utan att reflektera, i vart fall artikulerar hon inga anklagelser och definitivt ingen klagan. Läs mer