Dakota Johnson som nät(t)roll

S.J. Clarkson – Madame Web
Dakota Johnson

Filmbolagen gräver allt djupare i superhjältetunnan för att hitta karaktärer som ännu inte fått figurera på vita duken. Madame Web är ett tecken på att vi börjar närma oss bottenskrapet. Läs mer

DÖD ELLER LEVANDE, NU ELLER DÅ, SANN ELLER FALSK? En mångfald mänskliga teman under årets filmfestival i Göteborg

Intryck från årets filmfestival i Göteborg

Det är något som återkommer i film efter film, helt från inledningens norska Hanteringen av odöda (Thea Hvistendahl), där närstående ovälkommet dyker upp, för att inte säga spökar, i de levandes sinnen, stannar kvar som obesvarade gåtor, rentav zombier, det är otäckt och tonen är anslagen: död eller levande, natt som dag, du kan aldrig känna dig helt säker – krig eller fred, vilken tid lever vi i och vilken tid har vi längesedan passerat? ’Man kan inte dö före sin tid och inte dö när ens tid kommer’, som en replik faller. Läs mer

De små, små detaljerna förstör det …

Waiting for Happy Days – Teater Cinnober, Orestien – Teater Trixter, Hammarskjöld – Per Fly

Ibland kan både bra och viktiga föreställningar/framträdanden störas av små skavanker, som sänker upplevelsen och betydelsen och det kan vara intressant att notera, både vad de består av och varför de uppkommer. Läs mer

Vem kan man lita på?
Kvinnliga konflikter mellan privata och/eller världspolitiska kulissser

Justine Triet – Fritt fall, Guy Nattiv – Golda
Fritt fall

De har något gemensamt, Sandra i Fritt fall och Golda i Golda – de är i grund och botten outgrundliga. Det märkliga med den förstnämnda filmen är, att hur omsorgsfullt berättad, för att inte säga redogjord, den än är, så vet man vid filmens slut än mindre om vad den handlar om än vid dens början! Läs mer

Strävan efter klarhet – verkligt liv mot dröm, sanning, inte lögn

Florian Henckel von Donnersmarck – Never look away (Werk ohne autor), Celine Song – Past Lives & Teater Dictat – Den du är
never look away

Ett sällsynt starkt minne jag har från mina studieår vid Schaubühne am Halleschen Ufer i Berlin på 1970-talet är av de människor, inte sällan kvinnor, som var starkt traumatiserade av det öde deras föräldrar rönt i ett Tyskland som gått från utopisk socialism i det nationella medvetandet till råast tänkbara diktatur, nazismen. Läs mer

Gastkramande skildring av kunskapserövringen i egenskap av öde

Christopher Nolan – Oppenheimer
bild ur filmen Oppenheimer

Man hade, bokstavligt talat, kunnat höra en knappnål falla – så dödstyst var publiken under visningen av Christopher Nolans film Oppenheimer på biografen Roy i Göteborg. Läs mer

Ett dockhem

Greta Gerwig – Barbie
Ur filmen Barbie

Världens kanske mest kända docka gör en komisk och självmedveten debut på vita duken. Läs mer

Mycket väsen för ingenting – gånger två

Atalante – Deep fried state & Wes Anderson – Asteroid City
Deep fried state

Ibland sammanfaller tendenser utan yttre anledning. Föreställningen Deep Fried State och Wes Andersons Astroid City sammanbinds av tematiker med stora pretentioner som snabbt säckar ihop, tillsammans med publiken. Läs mer

I fullt förtroende – något om Göteborgs 46:e filmfestival

Intryck från Göteborgs filmfestival 2023

Efter över femton år i olika former av deltagande i GIFF, GFF – Göteborgs (Internationella) FilmFestival, som publik- och/eller biografvärd, som kritiker eller bara som vanlig biobesökare har jag ett stort förtroende för festivalen: jag vet att den kommer att bli bra. Filmutbudet kommer att vara bra, publiken kommer att vara glad och sprudlande, berusningen filmöverflödet för med sig kommer att stanna kvar i flera veckor framöver… Läs mer

I ett hus vid skogens slut

M. Night Shyamalan – Knock at the Cabin
ur filmen

M. Night Shyamalan försöker ännu en gång leverera en film på samma nivå som Sjätte sinnet, och ännu en gång blir man besviken på resultatet. Läs mer