Det spelar roll
”Jag har ingen kristallkula, men det finns en oavslutad kvalitet. Det fanns en potential för ett ledarskap som förstördes av mördarkulor…”, sade Tom Hayden (tidigare SDS-ledare, kommunalpolitiker i Californien och då kanske mer känd som Jane Fondas äkta man) i ett nummer av Rolling Stone för ett år sedan och han tänkte på: Läs mer
När livet står på spel
Venus lever i skuggan av sin bästa vän Sidney. Sidney är självsäker, populär och lever livet, Venus är tillbakadragen och lite mer av en trygghetsnarkoman. En dag börjar Sidney spela ett nytt spel, Nerve, där deltagarna får utmaningar som de skall klara av i utbyte mot pengar. Det som börjar som en fånig lek, med utmaningar som att smaka på hundmat eller kyssa en främling, glider sakta men säkert över till att bli ett allt farligare spel där man måste löpa linan ut. Läs mer
Djungelns lag och tidelag
Pseudofeminister och hjärnspöken
Människan som hon är
Nicolas Vinding Refns oemotsägbara styrka är hans laserblick på sakerna som de är, så också på människan. Hon är enligt hans iakttagelse inte god, inte ond heller, hon kan vara båda, beroende på såväl påverkan som val. Han använder ofta en talande bild, hennes hand. Som kan knytas till ett slag och öppnas för att ge. Läs mer
The tale formerly known as ”The Little Prince”
Efter att ha förgripit sig på Lewis Carrolls klassiska verk så har amerikanerna fått blodat tand för genren ”europeiska barnböcker för vuxna”, simmat över engelska kanalen och hittat nästa byte att slita i stycken. Denna gång landade lotten på Antoine de Saint-Exupéry och hans filosofiska allegorier i mästerverket ”Lille prinsen”. Läs mer
Bobin i Blunderlandet
Alice i Spegellandet börjar till havs, där Alice är kapten över en skuta som jagas av pirater på äkta matinémanér. Efter ett stunt som taget ur Pirates of the Caribbean väntar man sig att hon skall vakna upp ur vad man sakta men säkert inser dessvärre inte är en dröm. Efter ytterligare en stund önskar man att man själv fick nåden att väckas och slippa denna mardröm. Läs mer
Historien fångad som i ett andetag
I såväl Den ryska arken som i nu aktuella Francofonia låter Alexandre Sokurov historien ”stanna till” för att i ett avgörande ögonblick finna karaktäristiken av en epok, en omstörtande händelse. I det förra fallet den ryska adelns sista dans före bolsjevik-revolutionen, i det senare en nations framtida status skildrat genom det nästan konfrontationslösa mötet mellan två ämbetsmän: franske chefsintendenten för Louvren i Paris, Jacques Jaujard och tyska ockupationsmaktens ansvarige för tillvaratagandet av konstskatter, greve Franz Wolff-Metternich. Läs mer