Poetiskt formexperiment

Backa Teater – Krigerska
bild ur föreställningen

Programtexten till Backa Teaters nya föreställning Krigerska handlar om hur teatern en gång föddes i det antika Atén. Om födelse handlar också föreställningen. Men då om kvinnor i migrationens fotspår och deras tankar inför ett väntat barn. Med sinnena på helspänn fångar jag upp deras reflektioner som formuleras likt en talkör, poetiskt och suggestivt. Läs mer

Ännu ett mästerverk

Backa Teater – Vi som fick leva om våra liv
ur fäöreställningen

Mattias Andersson knyter ihop sin Backa-säck med ett mästerverk i var ände, från Brott och Straff till den nu aktuella Vi som fick leva om våra liv. (Vart nu det lilla ”om” tog vägen.) En föreställning som på ett genialt vis sätter fingret på frågan vad det är att vara människa. Läs mer

I väntans tider på klassiker och nytt

Om det kommande teateråret på Göteborgs Stadsteater och Backa Teater
Stadsteaterns salong

O´Neill, Sofokles, Beckett, Brecht, Lagerqvist och för den del också Mozart. Vad som fått Göteborgs Stadsteater till denna klassikersatsning kommande säsong tänker jag inte spekulera i. Men välkommen är den och laddar förväntningarna. För där finns ju legendariska uppsättningar att ta spjärn emot. Dessutom två urpremiärer. Läs mer

Backa teater överraskar igen –
Samhällskritik i stumfilmsteknik

Backa Teater – Flickan med svavelstickorna
ur föreställningen, foto Ola Kjelbye

Den sorgliga sagan om flickan med svavelstickorna är en av H C Andersens kortare. Att skapa ett ordlöst, myllrande drama av den är inte vad man föreställer sig. Men när Backa Teater fritt utgått från den sagan för en timmes teater förstärks sagans samhällskritik i en fascinerande stumfilmsteknik. Läs mer

Kvalitet och spännvidd på västsvenska scener

Tre föreställningar – Hierarchy of needs, Efter Hamlet, Jane Eyre
Adel Darwish, foto Ola Kjelbye

Tre sceniska verk, som nyligen haft premiär på tre av västsveriges institutionsteatrar, bekräftar i hög grad en konstform som lever och söker.  I vitt skilda uttryck och former, för olika åldrar, visar de på möjligheternas gränslöshet i syfte att bearbeta stora frågor. Backa teater är totalt gränsöverskridande med sitt utforskande av mänskliga behov och har dessutom en fot med i ett lekfullt dansverk på Regionteater Väst byggt på pjäsernas pjäs Hamlet medan Folkteatern kokat ner romanen om Jane Eyre till ett par timmars sceniskt överdåd om galenskap. Bakom dem alla lurar den eviga frågan – att vara eller inte … Läs mer

Ekonomi som teater med olika framgång

Göteborgsscener: Vad vi pratar om... – Om tyranni
Vinjettbild

Det handlar om pengar, makt och skrupelfri kapitalism på två av Göteborgs stadsteaters scener nu. Medvetet eller inte så fungerar den ena föreställningen som en språngbräda till den andra som exempel på den kapitalistiska utvecklingen, vilken åskådliggörs i ett absurt skådespel på Backa teater. Läs mer

Mödraskap med charm och allvar

Backa teater – DNA (Dansa nära anhörig)
DNA, Backa teater. Foto Ola Kjelbye

Nu har det avslöjats vad slags föreställning som skapats under rubriken DNA i betydelsen Dansa Nära Anhörig. Det är Backa Teaters senast sjösatta projekt. Om mina förväntningar var nollställda så blev upplevelsen desto höggradigare. Roligt, charmigt, rockigt, kärleksfullt mot en avgrund av  allvar i botten. Det handlar om mödrar. Läs mer

Skuggspel som bjuder motstånd

Backa Teater – Skuggorna av Mart
bild ur föreställningen - foto Ola Kjelbye

Ett drama med fyra tydligt profilerade roller har Mattias Andersson lyckats omvandla till ett sex-hövdat verk, där identiteterna korsats, förnyats och nutidsanpassats. Mycket skiljer sig från den källa varifrån historien hämtats och somligt bjuder motstånd. Läs mer

Sevärd scenkonst från dans till docka

Tre föreställningar: Antarktis – Katitzi – Glängtan
Katitzi på Teater Sesam

Det är grymt att behöva skriva att sista chansen för allmänheten att se  föreställningen Antarktis av Regionteater Västs dansensemble är den 2 november i Borås. Sex dansare och fjorton storbandsmusiker skapar ett både vackert, roligt och allvarligt scenkonstverk som borde ges bättre chans att nå ut också till en stor vuxenpublik. Läs mer

Gott och ont på scenerna

Den goda människan i Suzuan – Jeanne d´Arc – The Phantom of the opera
Jeanne d'Arc. Foto: Ola Kjelbye

Fyra kvinnogestalter ur historia och dikt har intagit var sin Göteborgsscen – Kristina, Shen Te, Jeanne d´Arc och musikalens Christine Daaé. Ingen dålig kvartett. Tillsammans väcker de en rad frågor om godhet, kärlek och fanatism. Ändå är det en man som till sist ger mig en känslomässig kick. Fred Johansons operafantom gör mig andlös. Läs mer