[240219] Filmbolagen gräver allt djupare i superhjältetunnan för att hitta karaktärer som ännu inte fått figurera på vita duken. Madame Web är ett tecken på att vi börjar närma oss bottenskrapet.
Cassandra ”Cassie” Webb jobbar som ambulansförare i New York. Hon vet att hennes mor dog i Sydamerika, men inte att det hände strax efter att modern blivit biten av en spindel som påstås kunna överföra övermänskliga krafter. Hon vet inte heller att moderns mördare, en man vid namn Eziekel, också blev biten, och numera nyttjar sina krafter för illvilliga ändamål. En dag börjar dock hennes krafter märkas av, och hon inser att hon har förmågan att se in i framtiden. Hon har knappt hunnit upptäcka sagda förmåga innan hon måste använda den för att rädda tre unga tjejer som verkar bli Eziekels nästa offer.
Madame Web blir en annorlunda typ av superhjältefilm då alla hjältar saknar förledet ”super”. De tre unga tjejerna kommer alla få superkrafter i framtiden och leda till Eziekels undergång – varför han är mån att ta dem av daga innan dess – och Cassie själv må vara synsk, men i övrigt är hon en vanlig dödlig. Man får lite Terminator-vibbar emellanåt, då handlingen kretsar kring att rädda livet på tre personer som kommer uträtta stordåd längre fram i tiden, och antagonisten framstår som en nästintill ostoppbar kraft som ingen av dem kan rå på med enbart sin råstyrka. Det blir som en ”omvänd” Spider-Man film, då skurken har dennes krafter (minus nätet), och det är intressant att få (indirekt) svar på frågan om vad som hade hänt om Spider-Man varit skurk istället för hjälte. En annan innovativ faktor är Cassies klärvoajans. Hennes försök att undvika och/eller lösa problem med den sparsamma inblick hon får i framtiden påminner om Christopher Nolans lek med tid, och ger en och annan överraskning.
Konceptet med bilderna från framtiden och Cassies nyttjande av dem är dock gravt underutvecklad, och filmskaparna nyttjar inte ens hälften av dess potential. Istället ägnas alltför mycket tid åt de tre unga tjejerna, som, av allt att döma, kommer bli högst mediokra hjältar i lika mediokra uppföljare. Lägg till det faktum att de inte ens hunnit bli ointressanta superhjältar i denna film, utan enkom är tre ointressanta tonåringar. Sony verkar ha gått i samma fälla som DC under deras produktion av superhjältefilmer, och offrade en potentiellt intressant film för att kunna göra flera undermåliga uppföljare.