[230310] Efter en startsträcka med verk av den kontroversiella svensk-ukrainska konstnären Nathalia Edenmont, därefter en samlingsutställning med ett antal av galleriets svenska och välkända konstnärer kan besökarna på Galleri Wetterling, som i höstas slog sig ned på bästa position på Avenyn i Göteborg, nu vila blicken på storskaliga böljande skulpturer i rostfritt stål av den uppmärksammade konstnären Liva Isakson Lundin.
Som en oas i det kommersiella stråket mitt i Göteborg har Galleri Wetterling återkommit till västkusten efter att i många år endast haft sin svenska verksamhet i Kungsträdgården i Stockholm. Ett galleri som en centrumflanör i huvudstadens kommersiella centrum ogärna försummar.
I höstas var det så dags att försöka återerövra Göteborgs konstpublik och det med hög svansföring. För det som dominerar denna tredje utställning, kallad Beståndsdelarna, är tre monumentala skulpturer, som vittnar om ren ingenjörskonst, utöver den visuella och konstnärliga blicken.
Om Isakson Lundin tidigare arbetat mer med mjuka och flexibla material som rep, gelatin, silikon har hon till denna utställning bytt till industriella material som gängstänger och muttrar med uppgift att hålla samman de böljande metalliska formerna, vilket i sig kräver en ”pågående förhandling mellan konstnärens vilja och det rostfria stålets egenskaper”, som hon själv uttrycker det.
Med hjälp av gängstängerna är verken fästa i väggen och därmed beroende av sin omgivning, vilket i sin tur gör dem platsspecifika.
Det är som skulptör Liva Isaksson Lundin framför allt gjort sig känd, men Galleri Wetterling visar också några av hennes målningar, gjorda i ett abstrakt formspråk som tycks utgöra en viktig del i utvecklandet av det skulpturala och monumentala.
Ett verk av henne finns faktiskt att se på Göteborgs stadsteater, sedan hon i samband med ombyggnaden av teatern blev utvald att skapa den konstnärliga gestaltningen utmed trappgången till Nya Scen och den nya restaurangen. Verket heter Trådarna, också det gjort i metall men då koppar.
Liva Isakson Lundin påbörjade sin utbildning på Gerlesborgsskolan i Bohuslän för att 2011-2016 forcera Kungliga konstakademien till en master och blev snart representerad på Galleri Wetterling i Stockholm men har också visats i olika sammanhang runt om i Sverige. Närmast kunde en stor utställning av henne ses på Lokstallet i Strömstad våren 2019 under titeln ”Stringently breaking”. Det tycks vara det formspråk hon då arbetat med som nu utvecklats till monumental förfining. Redan när hon hade sin masterutställning 2016 och samma år visades på Galleri Wetterling i Stockholm kunde man i tidskriften Omkonst inhämta omdömen om henne som en av de mer särpräglade studenterna på en ovanligt hög professionell nivå, vilket skapade förväntningar inför att hon rumsligt ska ta ut svängarna i än högre grad. Det är nog det hon nu gör i Göteborg.