[201229] I dessa tider, när det mesta som säljs eller ges ut är genrelitteratur, är det en smal lycka att det lilla göteborgsförlaget Lindelöws beslutat sig för att ge ut, återintroducera, den tyske författaren och brottmålsadvokaten, Ferdinand von Schirach på svenska med novellsamlingen Straff och den självbiografiska Kaffe och Cigaretter, en liten pärla i 48 kapitel.
2011 introducerade Albert Bonniers förlag von Schirach i Sverige. De hann med novellsamlingarna Skuld och Brott – där den nu utgivna Straff är den avslutande delen i trilogin.
Men de släppte honom efter tre böcker (den tredje var Fallet Collini). Troligen för att von Schirach aldrig slog igenom och blev lönsam. I dagens förlagsvärld räcker inte kvalitet, och tålamod är inte längre än dygd. Så AB släppte rätten till att ge ut von Schirach. Som tur var så finns det ibland mindre förlag som också gör en annan sorts kalkyler.
Ferdinand von Schirachs berättelser utgår alltid ifrån hans erfarenheter som advokat. De handlar, som titlarna i trilogin visar, om brott, straff och skuld. De är skrivna med ett avskalat, precist språk där inte ett ord är överflödigt. Hans noveller är packade med aktion, det finns de som uppfattar dem som deckare eller kriminalromaner, men de utspelar sig långt ifrån deckarens och kriminalromanens värld. Ofta är livet grått och lite sorgligt, motiven för brottslingen är ofta lika solkiga eller tillfälliga som livet självt. von Schirachs berättelser är mångskiftande; drivkrafter och öden lika många som det finns människor i berättelserna.
Det som stiger fram ur hans berättelser är stilen, tonen och den underliggande tilltron till rättssamhället oavsett om en brottsling kommer undan – vilket de ofta gör i von Schirachs berättelser. Man kan läsa hans noveller som ett ständigt pågående blottläggande av rättssamhällets funktioner och vårt behov av en lagstiftning som fungerar på ett plan, även när det i det enskilda fallet blir fel.
Ferdinand von Schirach är inte någon moralisk författare, men en djupt filosofisk sådan. Det visar sig inte minst i hans förståelse och medkänsla med de utanförstående, de svaga och de olycksaliga i vårt samhälle. Han är en författare som finner brottet och brottslingen mer intressant är den goda människan.
Ett annat utmärkande drag är att texterna är lättmålade. Scenerna stiger tydligt fram ur dem, ur handlingen.
De tolv novellerna i Straff rör sig alla runt ett brott men fokus varierar. Det är precisa berättelser. Ofta med en tragisk bakgrund. Här finns hämnden, det felaktigt utdömda straffet, vardagens små beslut som får katastrofala följder och ödet som slår blint.
*
De självbiografiska betraktelserna i Kaffe och cigaretter är som en mosaik, där varje kapitel är en avskild berättelse, ibland ett fragment, som till slut ger konturen av ett liv. Berättelserna i Kaffe och cigaretter har mycket gemensamt med novellerna i Straff även om de är bredare i sina motiv. Stilen är lika knapp, sparsmakad och mättad.
Att läsa von Schirach är att ges nåden att få blicka djupt ner i våra egna mörkaste vrår. Han är en författare som behövs på svenska.
Är du ovan vid novellen som form? Låt inte det stoppa dig. Tätheten i Ferdinand von Schirachs noveller gör att formatet är perfekt. En novell per dag ger dig tid att reflektera.
Slutligen, det vore ingen dum idé att introducera von Schirach som obligatorisk bredvidläsning på juristutbildningarna i Sverige.
PS. Lindelöws förlag har också gett ut romanen Tabu av Ferdinand von Schirach. De återutger också novellsamlingarna Skuld och Brott i en pocket under våren.