[201214] Var man än bor intresserar man sig normalt i vad som händer i det egna närområdet. Av naturliga skäl är det svårt att rapportera särskilt mycket om lokala händelser i en rikstidning som Dagens Nyheter, även där det finns lokala editioner. DN-journalisten Lars Epstein är den som blev tidningens första skrivande fotograf och som har utvecklat flanörskapet till att komma under radarn i det lokala nyhetsflödet. 2021 är han Årets fotograf i Alba.
Walter Benjamin blev omtalad för sin analys av livet i Paris i stort och smått just genom att flanera och samtidigt göra observationer. Lars Epstein närmade sig tidigt i livet Stockholm på ungefär samma sätt, men med kameran som följeslagare. Intresset för fotografering växte på 1960-talet, men arenorna för foto var inte lika många som idag.
– Fotografiska föreningen i Stockholm var ganska livlig med många av dåtidens viktigaste fotografer. De hade en mörkrum som jag ibland kunde använda. Det fanns inga utbildningar att söka till men jag kom i kontakt med Ateljé Uggla och fick börja som elev där.
– Man fick själv leta upp inspiration och tips på arbetsmetoder. Mina största inspiratörer var franske Henri Cartier-Bresson och Robert Frank. Så jag började gå runt i stan och fotograferade lite på måfå utan några uppdragsgivare. Men det fanns många tidningar på den tiden, så jag tog med en bunt med fotografier som jag visade upp på redaktionerna. På det sättet kunde jag åtminstone delvis försörja mig.
Lars Epstein började känna att han behövde utbilda sig om samhället för att kunna bli bättre som fotograf. Efter universitetsstudier kom han in på Journalisthögskolan och efter praktik på Dagens Nyheter blev han anställd som skrivande reporter. Men fotografiet hade inte släppt greppet om honom, så när tidningen skulle starta lokala editioner och en ny redaktion skulle man pröva att ha en journalist som skulle vara både skrivande och fotograf. Lars sökte och fick det uppdraget. När man så lade ner dessa lokaltidningar 1988 kunde han fortsätta som skrivande fotograf.
Idag är Lars Epstein pensionerad men har fortsatt att skriva på DN:s blogg och idag mest på Facebook under taggen EpsteinSTHLM, där antalet följare är på väg mot 5.000. Han skriver och fotograferar i det närmaste varje dag om vad som rör sig i Stockholm och har fått många tips från sina följare.
Visserligen fotograferar Lars typiska arkitektbilder av hus, men det som slår mig är att flanören Epsteins bilder i hög grad befolkas av människor och påminner om Bressons bildspråk.
– Bresson talade om att fånga ögonblicket. Detsamma gäller för mig, jag ansluter till en bildtradition som inte är så vanlig idag. De yngre tar en annan typ av bilder som är mer konceptuella och konstnärliga. Det gör att dessa bilder i en tidning måste förtydligas i bildtext.
Dagens debatt om stadslivet idag handlar mycket om husens estetik och bara i mindre omfattning om själva livet i staden. Under några år satt Lars Epstein i juryn för utmärkelsen Årets Stockholmsbyggnad. Det visar kanske hur respekterad han är som fotograf. Vi kommer osökt in på att föreningen Sveriges Arkitekter utser priset för landets vackraste byggnad, Kasper Sahlinpriset. Samma dag utsågs kvarteret (Brf Viva i Göteborg) till landets fulaste hus av Facebookgruppen Arkitekturupproret (Kasper Kalkonpriset).
Så visst förändras tiderna, även synen på fotografi. Lars Epstein fotograferade på 60-talet några ungdomar i ett slagsmål på en trottoar. Flera personer stod runt kombattanterna utan att ingripa och Lars fotograferade utan att någon fann det konstigt. Men när han nyligen fotograferade några barn på en offentlig plats dök två poliser upp som undrade vad han höll på med. Så det blir en spännande tidsresa att följa Lars Epsteins strövtåg i Stockholm under 2021 i Alba. I början av varje månad presenterar vi en ny bild, mest från idag och från 60-talet.