[190909] Spelet mellan vad som är kärlek och vad som är vänskap har stor betydelse i Alba Mogensens debutroman Hon den roliga, som kunde blivit en betydligt bättre bok om författaren haft bättre kontroll på vad som med fördel kunde lämnats osagt.
Det är ett evinnerligt rökande i Alba Mogensens debutroman Hon den roliga, och alldeles för mycket utrymme lämnas åt rökningens praktik, tics och ritualer. Det är sommar år 2017, och det går alltså fortfarande bra att röka på krogarnas uteserveringar, och i den här boken vistas man gärna på krogen.
Upprinnelsen till händelseutvecklingen är nog så allvarlig. Nittonåriga Joan blir påkörd av en bil och illa skadad. Ett ben bryts och måste skruvas ihop, inre blödningar med eventuellt livshotande konsekvenser konstateras. Ihoplappad men fortfarande med svåra smärtor blir Joan liggande hemma, där hon får hjälp av sin manlige vän Maccen, som bor i hennes lägenhet och sover i samma säng som hon utan att de har ett kärleksförhållande.
Maccen heter egentligen Mikael, vilket framgår först när hans far stiger in i handlingen. Fadern har lämnat familjen när Mikael var bara fyra år gammal, men söker nu försoning och erbjuder sig att köpa en lägenhet till sonen.
Till bokens förtjänster hör hur den skildrar Malmö som en internationell, dynamisk och framtidsinriktad stad, samtidigt som dess problem med en tilltagande och direkt systemhotande kriminalitet aldrig går att se bort ifrån. Om inte annat är boken ett gestaltat exempel på hur rikspolitiken sviker de städer som mest behöver kraftfulla åtgärder i återerövrandet av ett tryggt samhälle, fritt från grov kriminalitet. Det är fint hur Alba Mogensen lyckas lyfta fram den ungdomliga och konstruktiva bilden av Malmö, samtidigt som hennes protagonister trasslar med sina relationer.
Mikael och Joan turas om med att vara jagberättare. När Mikael blir ihop med Julia uppstår något som bra mycket liknar gammal vanlig svartsjuka hos Joan, som hämtat sig tillräckligt för att lämna Malmö och dra till Köpenhamn där hon får ihop det med amerikanen Leo. Hemma blir Mikael varse att livet utan Joan är dystert.
Alba Mogensen är journalist och det är inte otänkbart att hon har en författarkarriär framför sig. Men då måste hon tillägna sig förmågan att rätt värdera vad som driver en romanhandling framåt och undvika att stapla trivialiteter på varandra.