[190307] Celeste Ng hör till den yngre generation amerikanska författare som nu håller på att ta över den litterära scenen från äldre stora namn som Philip Roth, Paul Auster, Joyce Carol Oates och Thomas Pynchon. Liksom de har hon förmågan att skriva om komplexa sociala och personliga frågor på ett påfallande ofta tillgängligt och underhållande sätt. I Små eldar överallt återfinns tidlösa teman som klass och genus i en vindlande och dramatisk intrig.
Kanske är det just tillgängligheten, som gjort det så förtvivlat omöjligt för Svenska Akademien att belöna amerikanska författarskap med Nobelpris, Horace Engdahl yttrade sig för några år sedan i den riktningen. Ja, till Nobelpris lär det dröja innan Celeste Ng når fram, detta är hennes blott andra roman.
Skeendet i boken utspelar sig i huvudsak under 1990-talet, med en lång retrospektiv återblick som öppnar upp mot den dramatiska bakgrunden till att en av huvudpersonerna kommer till det välmående förortssamhället Shaker Heights utanför Cleveland. Hon är konstnär, och sysslar med avancerad och egensinnig fotografi. Hon heter Mia Warren och har tonårsdottern Pearl med sig. De har bott på många platser, i en turné runt landet som mest påminner om en flykt, vilket det också ska visa sig vara.
De hyr övervåningen i ett hus i en del av Shaker Heights som är befolkad av inte så välbeställda människor. Huset ägs av en familj i den välmående delen av samhället, där gedigna villor i neokolonial stil ligger utmed lugnt svängande gator, där trafiken måste hålla hastigheten nere. På uppfarten till familjen Richardsons hus står inte bara föräldrarnas bilar, utan också de som tillhör barnen i övre tonåren. Elena Richardson är journalist, hennes man Bill jurist, de har fyra barn.
Mellan Richardsons och den lilla familjen Warren kommer först en gemenskap att växa fram, som sedan följs av en alltmer infekterad konflikt. På ett mycket välmodulerat sätt bygger Celeste Ng upp en intrig, där skillnaden i klass kommer till en rad olika uttryck, och där var och en i familjen Richardson kommer att förbryta sig mot Mia och Pearl Warren. Trots, det måste man vara tydlig med, att de verkligen inte har andra än de bästa avsikter.
Ett motiv i boken är moderskapets betydelse. Här spelar Celeste Ng i en rad dramatiska variationer ut olika modersroller mot varandra, biologiskt, genom adoption, genom surrogatmödraskap. När äldsta dottern i familjen Richardson blir gravid gör hon abort, något som var betydligt mindre kontroversiellt då än vad det verkar vara nu, när en aggressiv blodsmystikhöger gör sig alltmer gällande. Men det är inte så okontroversiellt att hon vågar tala om det för sina föräldrar, och inte heller gör hon aborten under eget namn. Hon använder Pearl Warrens, vilket ska få sina vådliga följder. Att fadern till barnet är svart tillmäts mindre betydelse, han tillhör en välbärgad familj och har goda framtidsutsikter. Men barn vill han förstås inte ha, inte året innan han ska in på ett prestigeuniversitet och grundlägga karriären.
Bill Clinton är president, och Lewinskyaffären blir en källa till diverse lasciva skämt, det är också påfallande vilken framtidstro som finns bland ungdomarna, 11 september och hela den vändning i amerikansk politik som följde ligger i en oanad framtid. Inte heller förekommer de alarmistiska tongångarna när det gäller migrationen som senare vuxit fram. Mia kan inte försörja sig fullt ut på sin fotokonst utan har restaurangjobb vid sidan om. En arbetskamrat, en nyanländ kinesisk kvinna, föder ett barn och ser sig inga möjligheter att ta hand om det. Hon lämnar det utanför en brandstation. Barnet adopteras av vänner till familjen Richardson. Modern ångrar sig och vill ha tillbaka sitt barn. En spännande rättegång blir följden.
Små eldar överallt skulle mycket väl kunna ha skrivits av Joyce Carol Oates, och jag menar det som beröm. Dess etiska, moraliska och sociala implikationer gör den tänkvärd och stimulerande, att den dessutom är tillgänglig och underhållande är ju heller ingen brist. Fin semesterläsning till sommaren.