[151005] Ensam på scenen försätter Torben Sigelius Kulin mig i en dryg timmes förstenad spänning med en text han själv skrivit. Tre tragiska öden, präglade av sin tid, gestaltas med övertygande precision.
Det går en röd och blodig tråd genom historien. På den har Teater Jaguars konstnärlige ledare Torben Sigelius Kulin gjort nedslag. Med monologen som uttrycksmedel kopplar han samman tre händelser från dagens gatuvåld över fascismens Latinamerika till andra världskrigets koncentrationsläger. Lilla Teater Jaguar på Storgatan i Göteborg har sedan starten 1988 bjudit på ett brett register av scenkonst för framför allt skolteater. Den här gången vänder man sig dock också till en vuxen kvällspublik och det med rätta. Dödsängel är en föreställning som problematiserar vårt förhållande till ondska och tydliggör hur kort steget är mellan ondskan och kärleken och hur ett felsteg i gott syfte kan ske på bekostnad av andra människors liv. Frågan som uppstår är om vi någonsin kan lära av historien. Första förutsättning är förstås att vi känner till historien och där har skolan en viktig uppgift.
Från det skådespelaren, nedblodad, pendlar mellan eufori och ruelse efter en oöverlagd hämndakt till föreställningens slutakt, som utspelar sig 70 år tidigare har många tankar hunnit passera. Torben Sigelius Kulin har ett övertygande mimiskt och fysiskt register för alla de tre män han gestaltar och vars historier är skickligt sammanvävda via brev och dagboksanteckningar. Särskilt skrämmande, dessvärre trovärdig är gestaltningen av en lägervakt i koncentrationslägret Auschwitz. Med tanke på den historielöshet som tycks sprida sig i den svenska skolan skulle den här föreställningen på kort tid kunna fylla en del luckor och ge en engagerad lärare ett utsökt tillfälle till vidare utflykter i det förflutna. Men framför allt.. Missa inte en bra föreställning!