[150827] Ett visst jeansmärke ska öppna ny sk flaggskeppsbutik i Göteborg. I pressmeddelandet kan man läsa följande citat:
– Konceptet handlar inte primärt om försäljning utan minst lika mycket om varumärkesbyggnad och att skapa en kurerad miljö där man kan bekanta sig med hela vår kollektion i en inspirerande miljö som genomsyras av varumärket. Man är lika välkommen att bara köpa en kaffe eller en lemonad och diskutera passform som man är att prova och kanske köpa en ny garderob, säger företagets vd.
”Kurerad miljö” ”diskutera passform”. Vi som mest är ute efter att köpa ett par brallor häpnar när vi inser att det ingår en hel livsstil på köpet. Och att det det där med passform kanske inte bara gäller byxor utan mer hur vi själva passar in i olika miljöer. Har kommer vi nog att känna att det är lite trångt och att vi skulle vilja ha mer rörelsevidd.
Förresten tror vi inte på det där med att det inte handlar om försäljning. För det är väl klart att de inte öppnar en butik bara för att vi ska ha någonstans att hänga och låta oss genomsyras av varumärket.