Bilder som vill väcka tankar

Bokomslag

[141028] Christer Themptander firar väl ungefär 40 år med sin bildkonst. Från början tydligt politisk. Nya boken är fortfarande tydligt politisk men bildspråket har samtidigt blivit mer poetiskt.

Ska man döma av titlarna på illustrationerna så finns de politiskt färgade inslagen starkt företrädda, som KannibalKapitalist, Rovdrift, Befria mannen, Branded, Arbetslinjen och Risk- Kriskapitalist. Här känner jag igen den Themptander jag en gång lärde känna. Tekniken ser ibland ut att vara ganska enkel, ungefär som när han en gång i tiden började med sax och klister.

Tekniken tillhör inte den mest avancerade utan skulle kunna vara densamma nu som då. Kanske är det därför riktigt att sätta etiketten dekonstruktioner på hans bilder. Han dekonstruerar bilderna och sätter samman dem så att man tydligare ser bortom det synliga.

Då, när Christer Themptander började göra sig känd med sina antikapitalistiska bilder, kallades konstarten montage eller kollage. Han blev snabbt känd inom vänstern i Sverige när han började med sina bilder, jag skulle vilja kalla dem kollage. Förebilden utomlands var tysken John Heartfield, som är en pseudonym för Helmut Herzfeld. Han arbetade med fotomontage för att nå största möjliga fotografisk illusion. Hans antinazistiska bilder har varit stilbildande för ett otal bildkonstnärer. Bildprogrammet Photoshop hade han säkert använt om det hade funnits.

Christer Themptander är dock inte bara politisk. Flera av bilderna är mer poetiska och svårtolkade. Balettdansösen med sin vältrimmade kropp, dansande på en rakbladsegg, är möjligen enkel att tolka. Eller inte. Mannen med kostym, hundhuvud och hundben istället för dagstidning i ena handen däremot är direkt taget från Heartfield. Parbilderna bestående av en italiensk espressobryggare och en handgranat har vissa grafiska likheter, men vad vill han ha sagt?

Symbolspråket känns ganska daterat. Rödluvan och de stora mansskuggorna, mediegurun Murdock,  arbetaren på vägskylten, benranglen och schäferhundarna är nog mer en 40-talists bildvärld än en dagens 20-årings. Ett möte över denna generationsgap skulle kunna bli än tydligare och lyfta bilderna ännu ett snäpp.

▪ Christer Wigerfelt

Bokomslag

Christer Themptander
Split Vision
Mormor förlag 2014

Kategorier
Skänk ett bidrag till Alba!
gilla.alba.3600px
Dela den här artikeln: