[140507] Den som inte tagit sig ut till Angered för att där uppleva resultatet av det senaste teaterprojektet har nu chansen på Folkteatern vid Järntorget. Där gästar tom 10 maj Angereds Teater med sina tre nyskrivna monologer Bananhuset, Hemligt och Exil. Det finns många skäl att ta chansen. Det är både angeläget och välspelat.
Folkteatern har allt mer tagit på sig rollen att agera gästspelsscen för kollegor i periferin. Så har man till exempel kunnat se produktioner från Regionteater Väst där och nu är det Angereds Teater som veckan ut huserar på den lilla scenen med sina tre monologpjäser, men det är bara på lördag man kan se alla tre i samma föreställning. När spelperioden inleddes på tisdagen den 6 maj stod Bananhuset och Hemligt på repertoaren, båda i en medveten regi av Eleftheria Gerofoka, som haft att skapa lösningar för att anpassa uppsättningarna till den något mindre scenytan. Men vad gör en något komprimerad spelplats när texterna och spelet har en sådan kraft och mer än väl uppfyller behovet av viktiga berättelser och frågeställningar.
I Bananhuset gör Ibrahim Ebrima Faal en karismatisk och lekfull gestaltning av en man i 30-årsåldern, Alex, som pendlar mellan hopp och förtvivlan, då han i brist på jobb och bostad fortfarande tvingas bo hemma hos sina föräldrar. Bor gör de i ett höghus från miljonprogrammet som i folkmun benämns Bananhuset på grund av den mängd nationaliteter som ryms där med sina olika seder och bruk. Manusförfattare är Nicolas Kolovos och det ligger nära till hands att transportera situationen till Grekland, där dagens ekonomiska kris skapat en enorm arbetslöshet som hindrar unga människor från att flytta hemifrån och bygga upp sina egna självständiga liv. Vad det i sin tur ställer för krav på föräldrar blir mest indirekt belyst. Men Ibrahim Ebrima Faal tydliggör på många vis vad ett kulturellt betingat föräldraförtryck kan ta sig för uttryck.
Josephine Bauer har med sin monolog Hemligt skapat ett starkt sceniskt verk. Hennes berättelse, som hon gestaltar med precision och intensitet, bygger på upptäckter hon gjort om sin mormor och mor, om vad som egentligen hände, innan tystnaden lägrade sig. Beslutet att gräva i familjehistorien fattade hon när det en dag kom ett stort kuvert med posten som innehöll tidigare hemligstämplat material som avslöjade att hennes egen mormor skulle ha haft något ofrivilligt förflutet som KGB-agent. Det fick Josephine Bauer att börja gräva i sin judiska familjs historia och komma ut med denna monologföreställning som hon själv spelar med ypperlig inlevelse. Om Axel i Bananhuset fyller golvet med tipskuponger som han försett sig med för att förgäves pröva sina författarvingar så fylls golvet i Hemligt av lösryckta blad från de dokument som avslöjar ett mörkt förflutet och en desperat och modig kamp för överlevnad.