[140328] Huvudpersonen i Robert Louis Stevensons klassiska äventyrsroman från 1883, Skattkammarön, är en ung man, Jim Hawkins, som hittar en karta över ön där en sjörövarskatt finns begravd.
På resan dit ska han bland många färgstarka figurer möta Long John Silver, myteristen och skattjägaren, som blivit en närmast ikonisk gestalt när det gäller bilden av äventyrare till sjöss.
När Elin Boardy i sin tredje roman gör en omdiktning eller parafras på Skattkammarön har hon i stället en ung kvinna som huvudperson, Mary Jones, som i bokens inledning får anställning som tjänsteflicka hos John Silver, som gått iland och öppnat krog i Bristol, och hans hustru, Dolores från den västindiska ön Hispaniola.
Skattkammarön är i allt väsentligt en bok om män och mäns strider för att nå rikedom. Mary Jones historia handlar om kvinnornas sida av saken, och samtidigt är den en utvecklingsroman, där Mary som bara är tolv år gammal när hon anställs under några år kommer att växa upp till kvinna, söka och finna sin identitet och börja staka ut en livsväg. Till formen är det en dagboksroman där Mary själv berättar om sitt liv i tjänst hos John Silver och Dolores.
Hon kommer att bli mer familjemedlem än tjänstehjon, och när John och Dolores beslutar sig för att låta en dröm gå i uppfyllelse och flytta till Hispaniola ska hon följa dem dit, och där slutar boken när Mary drar vidare ut i livet tillsammans med sin nyfunna kärlekspartner Agnes.
Elin Boardy skriver gärna om unga kvinnors livsöden och sökande efter identitet. I debuten år 2008, Allt som återstår, var det en flicka i det slutande 1800-talet bohuslänska fiskarbondesamhälle som fann sin väg och i Mot ljuset som kom 2011 är miljön den dekadenta kolonisatörskulturen i Ostasien där den unga Elly finner sin väg mot konstnärskapet.
Mary Jones historia är liksom Boardys tidigare romaner mycket välskriven med ett behagligt flöde som håller läsarens intresse vid liv, det är en fin framåtrörelse i texten, samtidigt som man ibland skulle önska att det var mer driv och intensitet i den. Jag tycker att Elin Boardy skulle kunna ta ut svängarna mer och få ut mer komplexitet av sina karaktärer. De känns när väl de första introduktionerna är avklarade ganska förutsägbara. När ett så dramatiskt material som Skattkammarön används som underlag skulle karaktärerna därifrån kunna behöva en ytterligare fördjupning och bli mer kontroversiella för att den litteraturhistoriska allusionen ska kännas riktigt meningsfull.
Det hindrar alltså inte att Mary Jones historia fungerar utmärkt som skildring av tillvaron som fattigt tjänsteflicka i 1700-talets England. Dolores är en färgstark matmor, mycket mer spännande som gestalt än John Silver och de mer eller mindre skumma gamla sjöfarare som dyker upp på krogen och som han så småningom ska värva till sin sista resa i sökandet efter skatten på ön.
Det är under tiden han är ute som Dolores och Mary reser till Hispaniola dit John så småningom kommer efter skattsökandet. Utan att kunna förverkliga drömmen om ett stort hus med utsikt över havet dör han, vilket blir en slutpunkt som markerar början av Marys dagboksskrivande. Så rullas historien upp, i klassisk litterär retrospektion, vilket möjliggör för både dagboksskrivaren och författaren att filosofera över livets vägval och ödets skiftningar.