[120919] Vad gör du när det blir reklampaus på tv:n? Sätter på kaffe? Går och kissar? En färsk undersökning från det amerikansk analysföretaget Gfk MRI visar att allt fler sitter med surfplattan i knäet framför tv-rutan och ägnar den nästan lika mycket uppmärksamhet som filmen.
63 procent av surfplatteinnehavarna använder sin platta när tv-n är på. Och 36 procent har sitt huvudfokus på surfplattan, medan 28 procent säger sig fokusera mer på sin tv. 36 procent tyckte att de tittar lika mycket på tv som surfplatta.
Hård konkurrens för tv.n alltså. Men surfplattan kan också öka engagemanget för ett tv-program genom att man kan använda den exempelvis för att kommentera, vilket 34 procent gjorde enligt undersökningen. 25 procent använde plattan för att besöka tv-programmets webbsida eller app och hela 28 procent kollade upp produkter som var med i tv-reklamen. (Siffrorna har vi hittat i Jajjamag)