[120723] Henrik Bromander tecknar i serieform i Smålands mörker historien om Erik från pojke till man i tydliga svartvita bilder. 621 sidor, sex rutor på varje sida, utom i avsnitten som är hela kopior av Eriks tidning ”Ansikte”. Ansikte presenteras som bl a ”Nytt fansin. Självbiografiska serier. Avslöjanden…” Resten av Smålands mörker har också formen av en självbiografisk historia, närbilder av olika ormer av ensamhet – med undantag av fasta punkter av vänskap, mellan t ex Erik och hans farfar, Erik och hans tjejkompis Annika.
Erik växer upp och blir en litterärt ambitiös ung man. Han diskuterar ofta böcker med sina kompisar och hans tidning Ansikte har seriebiografier om författare han tar intryck av. Erik blir också bitvis ganska arg (riktigt arg, vilket inte går så bra). Och han växer upp, blir större, hittar nya intressen, lämnar gamla. Han börjar i småländska Nässjö, far vidare till Skövde, Hällby. Först i skolan, sen vårdjobb, lager.
Sexualitet, först vad andra verkar vilja, senare vad han själv vill. Smålands mörker är verkligen inte feelgood men både ilska, sex och politiska funderingar funkar bättre tecknat.
Skulle man förklara för nån som aldrig sett något liknande kunde man pröva: ”Lite som Fucking Åmål. Fast ritat. Väldigt tydligt ritat. Helt utan idyll. Helt utan. Fast med vänskaperna kvar. Men mer våld. Och politik. Och mer sex.”.
Man vill inte avslöja detaljer om handlingen, mer än att ganska stora saker händer. Man skulle kunna säga att Smålande mörker handlar om samhället, men det är så detaljerat konkret, så närgånget i både tristess och dramatik att det mer handlar om människor, inte abstraktioner (vilket snarast förstärks när Erik ofta diskuterar rejält abstrakt med sina vänner).
Man skulle kunna säga att Smålands mörker går från en början till en annan början. Visst är det många gånger nattsvart (och blir snabbt värre) men flera gånger är det riktigt roligt. Och Eriks ensamhet och olycka hade inte kunnat skildras bättre på något annat sätt.
Som huvudpersonen själv säger: ”Om man har en begränsad tid och ett begränsat utrymme till att säga något säga något måsta man renodla och skala av så mycket som möjligt. Berättelser blir starkare om de är tydliga”.
Smålands mörker blir mycket tydlig. Och mycket stark.