[110210] Redan som 20-åring slog Jens Assur igenom med dunder och brak som fotograf på tidningen Expressen. Sedan dess har han hunnit samla på sig flera fina fotopriser och gjort flera uppmärksammade fotoprojekt. Som Årets fotograf i Alba väljer han att visa bilder ur projektet Hunger.
Jens Assur medverkade i morgonprogrammet på SVT i januari i år. Där berättade han att han har bott i Bollnäs under flera år och att det därför var naturligt att åka tillbaka för att dokumentera platser i Sverige som inte är storstad. Landskapet är vintrigt och öde och det fick han mycket kritik för. Varför inte visa bygden när den är som vackrast runt midsommar istället, tyckte flera ortsbor. Han kommenterade också att städerna tidigare varit offentliga arenor för medborgarna men att de med tiden blivit alltmer privata. Torget i Bollnäs har gått samma utveckling till mötes, med skillnaden att planerna på att glasa in hela torget havererade. Idag återstår bara en sandöken som i folkmun kallas Sahara. Så kanske är tankehoppet från öken till snö trots allt inte så långt?
Historien förtäljer att hans karriär som fotograf började med att han klev upp på Expressens redaktion med ett knippe bilder, men egentligen började det på Dagbladet i Sundsvall. Någon fotoutbildning har han inte utan har lärt sig efterhand. Tidiga inspiratörer och förebilder har varit James Nachtewey, Jayne Richards och idag exempelvis Stephen Shore. Men han låter sig även inspireras av kulturutövare av annat slag, som filmarna Stanley Kubrick och Francis Ford Coppola.
Vissa konstnärer låter sig inte fastna i ett enda fack. Filmaren Peter Greenaway började sitt konstnärliga liv som målare. Vi får se om Jens Assur går samma väg. Under våren blir han klar med sin andra kortfilm, Killing the Chickens to Scare the Monkeys, som handlar om det politiska livet i Kina. Det kan tyckas vara lite äventyrligt av en fotograf som är så hårt förknippad med stillbildsfotografiet, men för Jens är det helt naturligt. För honom är historien det viktigaste, idén om vad han vill diskutera med utgångspunkt i en intellektuell tanke. Berättarteknik och estetik är bara medlen för att förmedla vad han vill.