[080221] Under några år har Alba haft privilegiet att kunna publicera fotografier av Anders Petersen. Hans bilder från Café Lehmitz i slutet av 60-talets Hamburg har blivit kultförklarade i Tyskland. Några av dem finns i Alba. Under 2008 kommer vi att presentera en bild per nummer av fotografen Elisabeth Ohlson Wallin.
Elisabeth Ohlson Wallins bilder berör och upprör. I Expressen i höstas blev hon rankad som moder till ett av ”världens 20 mest utskällda konstverk”. Det som åsyftas är bilderna i utställningen Ecce Homo. Det har nu gått närmare tio år sedan den utställningen visades för första gången. Reaktionerna blev oerhört starka. Men intresset är fortfarande stort, inte minst utanför landets gränser. Elisabeth förnekar att syftet med utställningen i första hand var att provocera.
– Utgångspunkten var att många av mina vänner dött i aids. Många kristna hävdade att det var Guds straff för deras leverne, så jag ville ge en motbild. Visst förstod jag att många inte skulle gilla bilder på en naken Jesus. Jag var yngre och mer naiv, men alla som jag fotograferade i den utställningen förstod nästan bättre än jag själv vad jag ville förmedla.
Under många år före detta genombrott arbetade Elisabeth som många andra fotografer med att fotografera för journalistiska reportage och andra trycksaker, plus direktörer till årsredovisningar. Idag är hon verksam i Stockholm, men startade sin bana på Skaraborgs Läns Tidning. Därefter blev det några år i Göteborg på GT och Handelstidningen. Men det är för sina utställningar som hon har blivit känd fotograf.
– Jag kände en sorg över att det långa reportaget inte längre finns kvar inom dagspressen. Därför började jag jobba med utställningar, som ger möjligheter att vara riktigt fri i sitt skapande. Men samtidigt är det hårda villkor och jag förstod att det skulle bli svårt att söka bidrag till Ecce Homo. Jag kunde inte vänta på det utan satte igång och höll på under tre år med projektet. Det kostade mig 800.000 kronor men jag har lyckligtvis gått iland med projektet ekonomiskt.
Det är inte bara Ecce Homo som upprört både betraktare och andra. Under hösten blev det stort rabalder om utställningen In Hate We Trust, om hatbrottens orsaker. När utställningen skulle visas på en poliskonferens ville någon ansvarig censurera två bilder. Men Elisabeth förnekar att provokationen skulle vara utställningarnas syfte. Det blir oftast väldigt platt om man har den utgångspunkten. Provokationerna skulle inte tas på allvar. Det är mer valet av teman som är brännande och som därför har potential att uppfattas som provocerande. Provokationen uppstår där de mentala rummen vidgas. Själv blir Elisabeth glad när hon blir provocerad.
Fram till den senaste utställningen har Elisabeth Ohlson Wallin använt vanlig film i sina kameror. Men i In Hate We Trust är tekniken digital. Resultatet har blivit en patina som liknar renässansmåleriet. Hennes assistent Robert har gjort manipulationer i Photoshop. I Alba får du dock se andra bilder. Elisabeth har själv valt ut dem och skrivit kommentarer.