[060825] I djungeln av nättidningar kan man orientera sig med hjälp av tidskrift.nu, förutsatt att man har överseende med att ramla över både ouppdaterade sidor och en del som känns tveksamt om det verkligen är en tidskrift. Två pärlor bland nättidningarna är nummer.se och omkonst.
Scentidningen nummer.se skriver om scenkonst, det vill säga teater, dans och liknande, i form av recensioner, reportage, notiser och övriga nyheter från teatervärlden. Tidningen uppdateras ofta, med undantag för det sommaruppehåll som varit, och beskrivs som en dagstidning. Föreställningar och festivaler, exempelvis Göteborgs Dans- och Teaterfestival, recenseras och bevakas, med en spridning över i princip hela landet. Förutom de tolv kulturskribenter som skriver för nummer.se kan läsarna själva tipsa om sina favoriter och skriva recensioner. En annan möjlighet för läsaren att tycka till finns i form av en gästbok.
Nummer.se har ett gediget arkiv, under vinjetterna Nyheter, Reportage, Personligt och Recensioner går det att hitta mängder av artiklar, och det finns även en utmärkt fungerande sökfunktion. Bland reportagen kan man hitta en hel del intressant, exempelvis ett som handlar om Kroppen, könet och konsten, skrivet av Jenny Aschenbrenner, en djupdykning i hur män i långt större utsträckning än kvinnor tillåts bryta kroppsnormer på scen. Det är en intressant läsning, med intervjuer av både elever och lärare på scenskolor, som vittnar om att många är mycket medvetna vad det gäller genusfrågor men att det ändå är svårt att på scen bryta de stereotypa könsrollerna, främst för kvinnornas del. Teatervetaren Ulrika von Schantz, som skrivit en avhandling på temat, talar om hur kvinnor som är ”stora” – vad det gäller kroppsvolym – oftast hamnar i det komiska facket och hur kvinnor tillåts känna äckel över sina egna kroppar men sällan vara äckliga, åtminstone inte utan att skämmas, på scen. Ett viktigt och väl läsvärt reportage.
Förutom recensioner av olika sorters scenkonst kan man på nummer.se även hitta litteraturrecensioner, i huvudsak skrivna av författaren Alexander Ahndoril, av böcker som på ett eller annat sätt handlar om teater. Krönikor och debatter återfinns under nämnda vinjetten Personligt, där även en intervju med självaste Lars Norén står att finna. Vill man ha mer ändå har nummer.se en så kallad webb-tv, med möjligheten att se på inspelade videor från olika teaterföreställningar, och en stor länkguide med länkar till det mesta inom scenkonst – teatrar, festivaler, teatergrupper, organisationer och utländska sajter. Vill man så kan man prenumerera på det nyhetsbrev som skickas ut en gång i veckan, med information om uppdateringar av nummer.se – en slags prenumeration för den som fastnar för tidningen.
Liknande form som nummer.se har nättidningen omkonst, men ur ett annat perspektiv – här är det konstnärer själva som skriver artiklarna och även de som står bakom tidningen är konstnärer. Tanken med tidningen är just att låta konstnärer kommentera andra konstnärers offentliga verk, med syftet att öka förståelsen för såväl konsten som konstnärers situation, eller, som redaktör Susanna Slöör och webbansvarige Leif Mattson själva uttrycker det: ” Vi efterlyser texter som ger en fördjupad upplevelse och förståelse för konsten och främst bildkonstens visuella uttryck, möjligheter och mening.”
Recensioner är det som främst återfinns på omkonst.com, men här finns även artiklar kring teman som seendet – med Susanna Slöörs idéhistoriska C-uppsats, som behandlar Ulf Lindes sätt att se på konst, för nedladdning – och konstnärer på nätet, med presentationer och länkar till konstnärers egna hemsidor. Även omkonst har mycket bra sökfunktion liksom ett stort artikelarkiv med inte mindre än 468 artiklar, i huvudsak recensioner av utställningar.
Utställningarna som recenseras är både små och stora – kända och mindre kända gallerier, avgångselevers utställningar, museum och liknande, såväl i Sverige som utomlands. Här finns alltså mycket att finna för konstintresserade eller den som ämnar besöka någon utställning, med vissa undantag: alla utställningar finns inte omnämnda, självklart inte – det vore ett nästintill omöjligt projekt, men att utställningar i Stockholmstrakten tycks ha en viss dominans känns lite synd. Givetvis måste det, med tanke på tidningens idé och uppbyggnad, finnas en konstnär – eller annan skribent, det är nämligen möjligt för i princip vem som helst att skicka in ett textbidrag till tidningen – som har något att säga om en utställning, men man kan ändå undra över att det till exempel finns en recension av en Kokoschka-utställning i London men inte av den Kokoschka-uställning som just nu pågår på Nordiska Akvarellmuséet i Skärhamn.
Nåväl, det här vägs mer än väl upp av de intressanta och välskrivna recensioner som ändå finns, jag fastnade bland annat för artikeln om utställningen Konstfeminism, en vandringsutställning som under sommaren visats på Liljevalchs och nästa vår kommer till Göteborgs Konstmuseum. I artikeln, skriven av Susanna Slöör, är inte recenserandet av själva utställningen i fokus utan snarare fenomenet – en separat utställning för att visa på utvecklingen av feminismen inom konsten från 1970-talet till idag – som sådant, och det är viktiga frågor som Slöör ställer: ”Andra frågor är om det här slaget av manifestationer verkligen behövs, och om de inte permanentar snarare än bryter marginaliseringen av kvinnor inom konsten?”. Recensionerna på omkonst handlar alltså om långt mycket mer än huruvida en utställning är sevärd eller inte, vilket gör tidningen spännande, intressant och lärorik.
För den som inte fått nog utan vill läsa ännu mer om konst finns ytterligare nättidningar på temat, exempelvis Konstperspektiv, som även kommer ut som papperstidning, med fyra nummer per år. På nätet finns även det så kallade webbmagazinet, med bokrecensioner, artiklar om konsten och internet, en stor länksamling och ett kalendarium där man kan söka efter pågående utställningar i hela landet. Förutom det som finns att läsa ur webtidningen kan man i arkivet hitta artiklar ur papperstidningen, utdrag eller hela artiklar i pdf-format. I och med kalendariet och redaktörens tips, som oftast kommer åtminstone veckovis – med undantag för sommarmånaderna, känns Konstperspektiv som en aktuell nättidning med både gammalt och nytt.
Tillbaka i djungeln av nättidningar kan man med lite tålamod hitta mycket mer att läsa om teater, konst och mängder av andra områden. Vilket redan konstaterats kan det vara svårt att hitta väluppdaterade tidskrifter – en del som finns med i katalogen över nättidskrifter på tidskrift.nu har till exempel blivit bloggar, andra har inte kommit med något nytt på ett halvår eller mer – men å andra sidan är vissa texter aktuella även då det gått en tid. Att så pass många inaktuella tidskrifter, samt förhållandevis många sajter som känns tveksamma som just tidskrifter, kan till viss del bero på att personerna bakom varje tidskrift själva står för definitionen. Enligt tidskrift.nu publiceras tidskrifter i katalogen då de ”betraktar sig själva som just tidskrifter och har en redaktion som väljer ut och publicerar material”, det är alltså upp till var och en som gör en nättidning att avgöra huruvida de är just en nättidning eller inte och det krävs inte att man kommer med uppdateringar i nummerform, utan en del ”publicerar nytt material allteftersom”. Länkar till ett urval nättidskrifter, finns, förutom på tidskrift.nu, även på Föreningen för Sveriges Nättidskrifters sida och på Kulturnät Sverige, där man kan leta tidskrifter inom respektive konstområde.