[051208] Brittisk barnlitteratur upplever en guldålder, tack vare ett enormt medieintresse. J K Rowlings framgångar har gjort det möjligt för fler att bli rika och kända på barnböcker. Mer barnlitteratur än någonsin produceras och ges ut. Enligt författaren Anthony Horowitz innebär detta inte att brittisk barnlitteratur också blivit bättre än någonsin.
– Jag tror inte att vi producerar bättre barn- och ungdomslitteratur i dag än för 20 år sedan. Det som händer är att barn- och ungdomslitteratur uppmärksammas i media, till skillnad från förr. Författare som Philip Pullman, till exempel, skrev långt innan J K Rowling blev berömd. Men jag vill påstå – även om mr Pullman kanske inte håller med – att det var tack vare henne som hans böcker blev kända, säger Anthony Horowitz.
Anthony Horowitz skriver omväxlande för barn och vuxna, för tv och teater och i olika genrer. Första delen i hans populära thrillerserie om pojkhjälten Alex Rider ska bli film, och inspelningarna har just börjat. I september utkom första delen i hans nya fantasytrilogi, Ravens Gate, Korpens port (Bonnier Carlsén), på svenska.
Han gav ut sin första barnbok när han var 22 år, för cirka 25 år sedan.
– För tio eller tjugo år sedan skulle jag aldrig ha erkänt att jag var barnboksförfattare. Jag skulle ha sagt att jag var vad som helst men inte det, det var pinsamt. Sedan dess har mycket förändrats.
Då placerades barnböckerna längst bak i bokaffärerna. Personalen visste inget eller mycket lite om barn- och ungdomslitteratur och det var svårt att hitta bland böckerna. Den stora förändringen kom i och med J K Rowlings succéböcker om Harry Potter.
– Det vore överdrivet att säga att barnboksförfattare i dag har rockstjärnestatus, men helt klart är att många har kändisstatus. Det händer att jag talar inför en publik med flera tusen barn och unga eller signerar böcker i över tre timmar med en kö som ringlar sig oändligt, konstaterar den engelske barnboksförfattaren Anthony Horowitz, som själv tillhör kategorin rik och känd barnboksförfattare.
Jonathan Stroud, tidigare barnboksredaktör och författare till fantasy-trilogin om Bartimeus, varav första och andra delen, Amuletten från Samarkand och Golems öga (Natur och Kultur) finns på svenska, har även han översatts till en rad språk. Dessutom har filmrättigheterna till hans böcker köpts upp och de har fått flera priser.
Jonathan Stroud håller med dem som hävdar att J K Rowlings böcker äger lite av Enid Blytons enkelhet i intrig och upplägg.
– Men Enid Blyton gav mig min barndoms första stora läsupplevelser. J K Rowling har gjort barnboken en stor tjänst genom att locka så många till läsning.
På skolor, i hemmen och på biblioteken har barn och deras föräldrar också förut känt till landets barnboksförfattare och läst sina favoriter bland dem, påpekar han. Men uppmärksamheten kring barnboken stannade inom den sfären. Ur barnens synpunkt är hemmet och skolan fortfarande den viktigaste kanalen för att hitta till litteraturen.
Barn läser sällan recensioner.
– De bryr sig inte om ifall en bok är trendig eller har vunnit priser. Den måste vara bra skriven och innehålla en bra historia. Därför är det på många sätt svårare att skriva för barn än för vuxna.
Harry Potter-böckerna och böcker som dem om Den mörka materien av Philip Pullman har lockat många författare att ta sig an utmaningen att skriva för unga.
– Detta tror jag är anledningen till att vi upplever en guldålder för barn- och ungdomslitteratur. Själv kanske jag skriver en vuxenbok en dag, men det roar mig egentligen mer att skriva en barnbok, med all humor och äventyr, och ta med en del vuxna teman. Då kan jag både äta kakan och ha den kvar, säger Jonathan Stroud.