scenkonst

topplänk.böcker

När dikten överrumplar dig

Krönika: Erik Cardelús

Poesin kommer ofta till oss i livets stora stunder, tidpunkter då vi överväldigas av stora känslor, drabbas av stora händelser och ställs inför stora avgöranden. Läs mer

Verk som kräver sina skådespelare

Göteborgs stadsteater – Ship of fools, Ensam galning
Ur Ensam galning, foto Ola Kjelbye

Nyskriven och genreupplösande scenkonst har intagit Göteborgs stadsteaters små scener denna vår. På Studion spinns i farsform på den urgamla myten om narrskeppet. På den tillfälliga scenen Slakthuset är den utlösande faktorn en dröm om en livsstil befriad från köttkonsumtion. Två disparata nyskrivna verk, som i båda fallen ställer stora krav på skådespelarna. De är den stora behållningen. Läs mer

Om det vi aldrig får glömma

Daniel Yousefi – Den åttonde kontinenten
Daniel Yousefi, foto: Joakim Rolandsson

”ett fält av kroppar lämnar sina hem” I ett par olika flyktingläger i Grekland och Turkiet möter vi människor som lämnat sina hem med allt vad det innebär av förluster och ovetskaper inför framtiden. Läs mer

Tärande och närande
– om ett ömsesidigt beroende

Ulrika Milles – Ensamvargar, Stig Ahlgrens 1900-tal
Ulrika MIlles, fotograf: Charlie Drevstam

Stig Ahlgren var en av 1900-talets främsta svenska skriftställare. Han var journalist och både känd och ökänd som kritiker. Han var inflytelserik men kunde vara helt hänsynslös i sin kritik och sårade många med de stilistiskt sluga formuleringarna han bemästrade. Läs mer

Motiv för spioneri

Trevor Nunn – Red Joan
Vinjettbild från filmen.

Verklighetens ”spion”, och man måste efter att ha tagit del av berättelsen bakom Trevor Nunns film Red Joan faktiskt sätta begreppet inom citationstecken, var Melita Stedman Norwood (1912-1995). Det är genom hennes öde hela denna fylliga situation av mänskliga och etiska överväganden skildras, som ställer allt på tvärs. Läs mer

April med ljus och mörker i dikten

David Zimmerman – Ljus och strålning
Bild på David Zimmerman

Årstidernas ljus står i centrum för David Zimmermans nya diktsamling. Ljuset och dess yttersta kontrast – mörkret. Mörkret, förgängelsen och döden. Mitt i allt detta figurera en nära människas förestående död – en pappa. Just så benämns han – en pappa. Den egna pappan, eller en pappa som vi alla kan känna någonstans. Någon som är på väg att lämna oss. Läs mer

Antisemitismen ökar åter

Krönika: Erik Cardelús

Är antisemitismen på uppgång igen? Frågan ställdes nyligen en artikel publicerad i NY Times (4/4-19), där dystra data lades fram. Det enkla svaret är antisemitismen både är mer frekvent och mer framträdande än för bara några år sedan. Läs mer

När stilen brister eller bär

Göteborgs stadsteater – Little Shop of Horrors, Göteborgsoperan – Ministeriet för olösta känslor
ur föreställningen Jaqee. Foro Ola Kjelbye

Det ligger nära till hands att, om inte direkt jämföra, så i alla fall ge det en tanke, varför språket i Operans dansföreställning Ministeriet för olösta känslor förvaltas så välövervägt och träffsäkert, medan sång- och framför allt dansnummer i Stadsteaterns Little shop of horrors faller till marken med ett brak. Läs mer

När mänskligt liv blir ett klimatproblem

Vinjettbild

Det våras för Malthus, tänkaren som levde i skarven mellan 1700-tal och 1800-tal och varnade för vårt barnalstrande och den galopperande befolkningsutvecklingen. Som präst, nationalekonom och demograf tvivlade han på att jorden kunde föda allt fler parvlar utan att det hotade välståndet och välfärden. Idag är det lika men också annorlunda; barnalstrandet anses inte hota vårt skafferi eller våra allt fetare kroppar, utan riktas istället mot det kollapsande klimatet. Läs mer

Enastående kvinnoporträtt

Göteborgsoperan – Nyckeln till Drömmarna (fragment ur operan Juliette och Vox Humana)
: Kerstin Avemo i Vox Humana på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg

Det är inte bara en helt unik uppsättning. Den ges dessutom blott ett fåtal chanser till att uppleva. Sopranen Kerstin Avemo gör två enastående kvinnoporträtt mellan dröm och verklighet i två kortoperor som fåtts att framstå som om de varit gjorda för varandra. Med David Radoks idé, regi och scenografi har skapats två märkvärdiga operasmycken. Läs mer