scenkonst

topplänk.böcker

A man’s gotta do what a man’s gotta do

The Lighthouse – Robbert Eggers
Vinjettbild från filmen.

The lighthouse är mer än en film, den är ett utstuderat bildkonstverk med rörliga figurer, en noga inzoomad situation med två män i fokus, utlämnade åt varandra i en gemensam uppgift att vakta fyren som kan rädda människoliv. Läs mer

Sextett med spännvidd

Trollhättans konsthall – Dialog (sex konstnärer)

Sex starkt individuella konstnärskap har stämt möte i Trollhättans konsthall i ett utställningsprojekt kallat Dialog. Det är en fortsättning av det som visades på Not Quite i dalsländska Fängersfors i somras. Även för den som tog tillfället i akt då, finns goda skäl att nu bege sig till konsthallen i det gamla Nohabområdet för att uppleva hur en idé mognat och utvidgats. Läs mer

I Trollhättan däremot, IV

Tuula Polojärvi

En mulen novemberdag, en vanlig måndag. Glad och nöjd efter en fin helg i Karlstad, Vänersborg, Tösse och sist men inte minst Trollhättan. Borta bra men hemma bäst. Sitter på min favoritplats i vardagsrummet framför vårt vardagsrumsfönster och skriver. När jag lyfter blicken ser jag ut mot villaområdets tak och längre bort skymtar IFK Trollhättans fotbollsplaner och ännu längre bort syns banvallen där tågen mot Göteborg far iväg. Det tar bara 38 minuter med tåget till Göteborg från Trollhättan. Många Trollhättebor pendlar till Göteborg, de både jobbar och studerar där. Läs mer

Något att sätta i händerna på den ovane kocken

Mathias Dahlgren – Kokbok för grå dagar

Jag är förtjust i Mathias Dahlgrens senare kokböcker; Hemkunskap, Rutabaga och den nya Kokbok för grå dagar.

Kokbok för grå dagar är just det; de grå dagarnas bristande magi går som en röd tråd genom boken och recepten/matlagningen tar spjärn mot den ofta trista grundtonen under vinterhalvåret. Det är lekfullt och igenkännande. Läs mer

Om djupaste sorg

Susanne Skogstad – Svartstilla
författarfoto Foto: Sturlason

Hur lång är sorgen? Kan man få sörja tills man är färdig? Finns det en bortre gräns, kan det bli något ”sjukt” eller osunt i att ”bara hålla på”? Hur väl känner vi egentligen våra barn, eller våra föräldrar? Och får man skriva en roman där ingen ”utveckling” sker? Det är frågor som dyker upp när jag läser Susanne Skogstads debutroman Svartstilla som utkommit på Wahlström & Widstrand, i Cilla Naumanns poesiskimrande översättning. Skogstad är född 1992 i Nordfjord, och studerar nu på en manusförfattarlinje i Oslo. Läs mer

Mycket mer än en spionroman

Kate Atkinson – Kodnamn Flamingo

Kate Atkinsons nya roman, Kodnamn Flamingo är, som hennes böcker ofta, en berättelse som utspelar sig på, och vandrar fram och tillbaka mellan, flera olika tidsplan.

Det är en spionroman som tilldrar sig i England under och efter det andra världskriget och Atkinsons lekfullhet och förmåga att skriva berättelser i ”lager på lager” håller läsaren på tårna. Läs mer

När uppstod framtiden?

2002 Intervju med Reinhart Koselleck
Vinjettbild:Reinhart Koselleck

Det händer att Alba.nu får tips om intressanta forskare som kommer på besök till Göteborgs universitet eller Chalmers. Ett sådant tips var att Reinhart Koselleck var inbjuden till universitetet, en världskändis om historievetenskaplig teoribildning. Det visade sig att jag var den ende journalisten som var intresserad av en intervju. Läs mer

Ljus i mörkret

Mold, Johan Rödström m.fl – love walks
Vinjettbild

Jag citerar ur en recension av Döden, producerad av Skogen 2013, liksom love walks designad av Johan Rödström: Läs mer

Är det inte fantastiskt?

Roy Andersson – Om det oändliga
Bild: scen ur filmen.

Det är ett känt konstaterande av danske filosofen Søren Kierkegaard, att ”livet måste levas framlänges men bara kan förstås baklänges”. Det kan mycket väl ha varit ett grundsynopsis för Roy Anderssons senaste film, Om det oändliga. Det är utan tvekan dess berättarstruktur. Den tar sin början i en Golgatavandring av i dag, där den vanligaste gubben i Sverige släpar ett jättekors uppför backen alltmedan han får utstå spott och spe och förtvivlat frågar sig, om och om igen: Läs mer

Klassiker nu på modern svenska

Carl Jonas Love Almqvist – Det går an
Carl Jonas Love Almqvist

Det finns goda skäl att betrakta Carl Jonas Love Almqvists Det går an från 1839 som den första moderna romanen i Sverige. Den kommer trettio år före det så kallade moderna genombrottet i nordisk litteratur, där författare som August Strindberg och Victoria Benedictsson skrev romaner som med den danske litteraturhistorikern och kritikern Georg Brandes ord ”ställde problem under debatt.” Läs mer