scenkonst

topplänk.böcker

Resan mot den amerikanska drömmen

Amor Towles – Lincoln Highway
Bild: Amor Towles.

Häromåret fick Amor Towles ett internationellt genombrott med ”En gentleman i Moskva”, där en adelsman vid ryska revolutionen kickades ut från sin svit på det fina hotellet och förvisades till en skrubb på vinden. Förbjuden att lämna hotellet konfronterades han där med de råbarkade bolsjevikerna. Två världar möttes, den ena redan dömd till undergång, den andra med de självdestruktiva dragen redan fullt synliga. Läs mer

En lovsång och ett sorgearbete

Linnea Axelsson – Magnificat
författarporträtt

Här finns mannen, flickan, pojken, vännen, och en lika namnlös kvinnlig berättare. Men på näst sista sidan får plötsligt dottern, ”flickan”, ett namn; Liv. Det är mycket som är lite anonymt eller distanserat, eller åtminstone kommer vi inte de inblandade särskilt nära. Läs mer

Fladdermöss och människor

Matt Reeves – The Batman
ur Filmen

Batman är tillbaka, och denna gång har man gått tillbaka till hans rötter och låter honom mest agera detektiv. Resultatet? En av de bästa Batmanfilmerna till dags dato. Läs mer

Film och musik i kemisk, mänsklig förening

Giuseppe Tornatore – Ennio: The Maestro
ur filmen

När jag dröjer mig kvar i den otäcka slutscenen i Sergio Leones Once Upon a Time in America (1984), med Robert di Niros breda, nästan fåniga leende i ett för honom, då, helt oundvikligt opiumrus, känner jag ett oavvisligt starkt band mellan denna scen och det ögonblick av bottenlös förtvivlan i Gudfader-trilogins sista del, när Al Pacinos vidöppna men stumma gap icke-skriker ut sin sorg över dotterns död av en kula avsedd för honom själv. Läs mer

Magiskt och sensuellt om evolution för barn

Regionteater Väst – Världen sa ja
ur föreställningen

Det förvånar inte att Huy Le Vo tidigare deltagit i en teaterproduktion i Norge av Michael Endes fantastiska berättelse Den oändliga historien. Oändlig och rik på magi är nämligen också den historia av Kaia Dahle Nyhus bilderbok Verden sa ja som han nu iscensatt för Regionteater Väst. Är det läge att ladda barnasinnen med framtidstro så må det väl vara nu. Läs mer

Rörigt, rörligt, makabert om mänska och maskin

Folkteatern Göteborg – Moderna tider
ur föreställningen

Oreserverat ”Ja” till utvecklingen kan man knappats säga att pjäsen Moderna Tider på Folkteatern ropar. Men vad den egentligen vill ha sagt förblir fördolt. Den kunde sägas ta vid där Regionteaterns föreställning slutar. Vad hände när människan fick maskiner? En första Chaplin-look alike skådespelare (Ruben Lopez) i fenomenal aktion, tappar snart tempot vid ett löpande band och det hela utvecklas till en osannolikt rörig men också roligt rörlig pajasföreställning. Läs mer

Alla är ensamma, alla söker (vara) någon annan

Göteborgs Dramatiska – Att tveka
ur föreställningen

Det finns många möjligheter att söka spänning i tillvaron, via streaming på nätet eller varför inte på bio – men vill man utsätta sig för en rysare som går på djupet skall man uppsöka Göteborgs Dramatiska Teaters senaste uppsättning Att tveka skriven av Johanna Svalbacke. Läs mer

Kulturkrock mellan kritik och strömningar

Johan Heltne – Sympati för djävulen
Bild: Johan Heltne

Johan Heltnes ”Sympati för djävulen” hör till årets hittills mest uppmärksammade och omdiskuterade böcker. Anledningen är framför allt hur den jämställer den auktoritära repressionen i den kristna sekten Livets ord med andan på den välrenommerade författarutbildning som ges vid folkhögskolan Biskops-Arnö, där enligt Johan Heltnes upplevelse en dogmatisk feministisk överideologi genomsyrat utbildningen. Läs mer

Engelska språket allt större hot mot svenskan

Per-Åke Lindblom

I en språkkrönika i Dagens Nyheter den 20 februari skriver Anders Svensson, Språktidningens chefredaktör, att engelskan inte är ett hot mot svenskan. Den slutsatsen är inte särskilt väl underbyggd. Läs mer

Årets fotograf 2022: Alison De Mars [mar]

Bild: Alison De Mars.

Mars – Tjernobyl – Jag har alltid fascinerats av övergivna platser, och 2012 besökte jag en av de mest kända: Tjernobyl/Pripjat. Bilderna resulterade i en utställning, Too Close For Comfort. Titeln speglar platsens obehag – dels i form av den osynliga radioaktiva strålningen, men framförallt de fysiska spåren av en enorm mänsklig tragedi. Läs mer