scenkonst

topplänk.böcker

Man vill inte att det ska vara sant

Lars Norén – En liten roman
Lars Norén

”… jag visste inte vad jag gjorde fast jag planerade det …”
Man tänker på de gamla grekiska dramerna, eller något som hände på Romartiden bland galna kejsare. Det är som en saga, och ändå är det en groteskt realistisk verklighet som hänt i just verkligheten, även om man inte fattar eller vill att det ska vara sant. Läs mer

Inte mycket att skratta åt

Göteborgs Stadsteater – Skål för Livet
Skål för livet

Att ändra en pjästitel från tyskans Abgrund till Skål för livet kan tolkas som att svensk 90-talsgeneration skulle vara ytligare, lättare vänder blad och går vidare. Vid en kommande festival i Reims får samma pjäs titeln No words. Så nog tycks här fritt fram för tolkningar av Göteborgs Stadsteaters smått förbryllande medelklassporträtt. Först när händelserna landar i en biblisk kontext bränner det till. Läs mer

Om förlåtelse och förståelse

Sara Stridsberg – Farväl till Panic Beach
Sara Stridsberg

Vill först bara säga att jag från början inte tänkt mig en recension på den här romanen, Sara Stridsbergs Farväl till Panic Beach, och har följaktligen inte gjort några anteckningar. Men jag kunde inte låta bli att ändå skriva om den.
Det är en oceanisk text, som Stilla havet böljar den sig i associativa vågor och tar aldrig slut. Den flyter ut och över alla bräddar, tar sig in i själsliga skrymslen och annat mörker, är mycket vacker och outsägligt sorgsen. Läs mer

En monotoni som äter sig in

Göteborgs Dramatiska Teater – Om kärlek
Ur Om kärlek, göteborgs dramatiska

Göteborgs Dramatiska bokstavligen slukar Lars Noréns dystra upplevelser av liv. Läs mer

Små teatrar som satsar klassiskt

Ola Karlberg

Kan man tala om en nära-teatern-upplevelse? Göteborg är gynnad med teatrar för både barn och vuxna på små scener, varav jag lyckats fånga ett par i flykten. Den ena en soloprestation av stora mått av en modern klassiker, Raymond Queneau’s Stilövningar, den andra en grovt bantad upplaga av en 400-årig klassiker, Shakespeares Macbeth, visserligen anpassad till skolföreställning men ges också ett fåtal gånger som kvällsföreställningar för allmänheten. Så håll utkik. Läs mer

Le mot döden så ler döden mot dig

Parker Finn – Smile 2
Smile 2 Skye Riley (Naomi Scott)

Smile lärde biopubliken att det är fara å färde när någon drar på smilbanden lite för mycket. Smile 2 lär ut samma läxa en gång till. Läs mer

Det finns inga ursäkter –
för de behövs inte längre

Ali Abassi – The Apprentice
APPRENTICE PRODUCTIONS ONTARIO INC. / PROFILE PRODUCTIONS 2 APS / TAILORED FILMS LTD. 2023

Det är som om det alltid vilat något oförlåtligt över Donald Trump. Han är för mycket, hur kan en sådan människa vinna så mycket makt, en människa utan disciplin, som vore han född för tidigt och led av en fosterskada av den anledningen, man kunde fortsätta i den stilen … Läs mer

En magisk by- och släktkrönika

Narine Abgarjan – Tre äpplen föll från himlen
Narine Abgarjan

Vi kunde lika gärna vara i Macondo, men vi befinner oss i Maran, en liten bergsby i Armenien. Armenien, det lilla landet inklämt mellan Turkiet, Georgien, Azerbajdzjan och Iran vi kanske inte hör så mycket ifrån och därför inte heller känner så väl till. Läs mer

En skröna full av frågor att fundera över

Jessica Schiefauer – Tänkarens testamente

Den här medryckande, tragiska berättelsen är en allegorisk skröna som blandar den historiska bildningsromanens form med inslag av romantikens litterära skräckgenre (tänk Poe, tänk Mary Shelley). Tänkaren, vars namn läsaren aldrig lär känna, berättar sitt livs historia på ett språk som med Schiefauers skickliga penna blandar krönikans redogörande stil med en, om uttrycket tillåts, återhållet frustande prosa som berättarglatt peppras av pregnanta liknelser och skildringar. Läs mer

Mimkonstens oändliga variationsförmåga kan övertrumfa det talade

Göteborgs Mimfestival – tre föreställningar
ur HInterland

Mimkonstens utövare från när och fjärran deltar i dagarna i Göteborgs Mimfestival 2024. Fredagens tre inledande föreställningar blev ett bevis på denna teaterforms oändliga variationsförmåga att berätta och väcka känslor utan ord med kroppen och mimen som främsta instrument. En av de inledande föreställningarna ges också idag, Benoît Turjman’s The Neighbor. Läs mer