Fotografen och konstnären Karolina Kristensson vill med sin installation
"Se klart" hylla det subjektiva seendet. Med ett eget förhållningssätt
till vetenskapen, vill hon få oss att acceptera att se utan att förstå
det vi ser.
Karolina Kristensson ser forskningen
genom sitt objektiv och utmanar med om sanning är det vi ser eller
inte ser.
Genom professor Margareta Wallin kom Carolina Kristensson i kontakt med
det vetenskapliga arbete som pågår vid Institutionen för
Zoofysiologi.
-Margareta Wallin ville att jag skulle komma och se vilka fina saker de
hade i sina mikroskop, berättar Karolina Kristensson.
Själv hade hon inga som helst förväntningar på vad
det skulle leda till och ifrågasatte vad institutionen skulle ha för
glädje av henne i egenskap av fotograf.
Det visade sig bli ett givande
möte med en ömsesidig respekt för varandras världar,
den vetenskapliga kontra den konstnärliga.
- De förstod att det var viktigt att jag fick den frihet jag behövde.
Karolina Kristensson upplevde tiden på zoofysiologen som mycket existentiell,
en utforskning av både människan och det det egna förhållningssättet
till vetenskapen.
Hon tror inte längre på den objektiva synen utan ser bilden som
en lek med trovärdigheten där ögat är sanningssägare.
-Vi ser bara det vi vill se. Inom vetenskapen räcker det inte med att
enbart se, utan man måste kunna bevisa det. Inom konsten räcker
det med att se.
En lek för ögat
Karolina Kristensson ser sin installation som en hyllning till det subjektiva
seendet. Om att inte lita på sina ögon utan att se allt i olika
perspektiv. Som ett livets kalejdoskop där bilder bryts upp och små
bubblor försvinner när man minst förväntar sig det.
-Det finns ett glapp mellan vad man vet och vad man ser. Bilden har använts
som sanningssägare fast den är subjektiv i flera perspektiv.
Att bara använda sig av
bilder kändes begränsat, därför valde
Karolina Kristensson att kombinera flera uttryckssätt i form av en
installation. Hon ville komma ut från väggen och fånga
upp beskådaren istället för att använda sig utav den
traditionella utställningsformen med bilder på väggen.
-Allt är så changerbestämt vilket varit ett problem för
fotografin att komma in i konstvärlden. Jag ser mig som både
konstnär och fotograf eftersom jag använder mig utav fotografiska
uttryck.
Förutom tre stora foton
består installationen av ett bilddraperi som skall hänga fritt
och svävande som en representant för människan.
Där finns ett bord av genomskinligt plexiglas med fem tärningar
som om ett spel ständigt pågick där.
Ett kalejdoskop finns med i installationen som kontrast till det vetenskapliga
mikroskopet. I båda dessa instrument kan man se olika mönster
och färgkombinationer växa fram och förändras. I mikroskopet
är det vetenskap, i kalejdoskopet är det lek.
Leken är väldigt
viktig för att utveckla sinnen och få självinsikt och förståelse
för sig själv. En lek för ögat där vi ser det vi
vill se.
-Jag har använt mig av instrument för att påverka synen.
Att se men inte förstå det man ser och istället få
en suggestiv upplevelse.
Till sist finns där också en konstellationen i form av en dräkt
gjord av små inplastade och lilafärgade cellprover. Små
pusselbitar som tillsammans ger en helhet som går att förstå.
Karolina Kristensson berättar att den är gjord speciellt för
att väcka både avsky och samtidigt ge ett estetiskt intryck.
Bildens trovärdighet
En diskussion om bilden som sanningssägare har pågått
sedan fotografiets födelse men det är först nu sedan den
digitala bilden kom som debatten har tagit fart på allvar på
allvar.
På sikt tror Carolina Kristensson att fotografiet kommer att förlora
sin trovärdighet och gå mot samma utveckling som skett inom måleriet.
-I början av seklet målade konstnärer i realismens anda.
Idag är det ingen som kräver att en tavla skall återge sanningen,
och samma kommer att ske med fotot.
Karolina Kristensson går sista året på Fotohögskolan
i Göteborg och kommer närmast att delta med sin installation under
Vetenskapsfestivalen.
text: INA LARSSON
foto: KAROLINA KRISTENSSON
|