En liten bit av Kina |
Kina stängde sina gränser vid mitten av 1400-talet. All kontakt med utlänningar förbjuds. Kina stelnar i en centraliserad ekonomi där det mesta kontrollerades av byråkrater och ägs av kejsaren . Europa uppfinner samtidigt själva uppfinningen att uppfinna. Reformationen och handels-kapitalismen gör det möjligt att börja undersöka hur världen egentligen är beskaffad. Varför går inte detta i Kina? Joseph Needham ägnade fyrtio år av sitt liv med att försöka hitta svaret. "The Grand Titration" är namnet på
den bok som Joseph Needham gav ut 1969. I detta verk försöker
Needham svara på två frågor. Varför äger den
vetenskapliga revolutionen rum just i Europa mellan 1400-1700talen? Inte bara leksaker Needham var biolog och sinolog vilket gör att "The Grand Titration"
jämför framförallt Kina och Europas historia. Även om
det är denna jämförelse som dominerar boken glömmer
inte Needham det andra stora "exportörerna" till den vetenskapliga
utvecklingen.Dvs de arabiska och indiska högkulturerna. Needham var visserligen biolog men han var också tvärvetenskaplig innan begreppet uppfunnits. För att kunna jämföra Kina med Europa studerade Needham tre huvudgrupper av faktorer, ekonomiska, religiösa och geografiska faktorer. Handen och hjärnan. Den moderna vetenskapen behövde
ett samarbete mellan handen och hjärnan. I Kina var detta svårt
att åstadkomma, precis som i antikens Grekland föraktades hantverkare
och de som var tvungna att arbeta för sin försörjning. Det
byråkratiska systemet i Kina med mandariner som tjänstemän,
högt ovanför massan, gjorde att den vetenskapliga empiriska metoden
aldrig kunde få fäste i Kina. Gud fanns inte där Det var inte bara synen på pengar som var annorlunda i Kina. Kineserna ansåg att universum skapades ur en mystisk forntid. Universum var en helhet, delarna i denna helhet löd sin egna inre lagar. Alla delar hade en unik och förutbestämd position i helheten. Det fanns visserligen en föreställning om naturens grundläggande ordning, kallad Li, men det fanns i Kina aldrig naturlagar i Newtonsk mening. Det fanns vissa hinder i Kina för en "modern"vetenskaps-utveckling. Till att börja med fanns en djup motvilja mot att utveckla exakta och abstrakta enhetliga lagar. Men avsaknaden av en rationell och skapande Gud är nog det som var det svåraste hindret för kinesisk forskning. Om världen är rationell så går den också att studera med hjälp av metodisk forskning. Visserligen saknades en Gud i europeisk mening men Kina var inte tomt på religiösa föreställningar. Konfucianismen och taoismen var två av religioner/filosofier som utgjorde grunden för det andliga och sociala livet i Kina. Framtidens Kina Kina kunde/ville aldrig ta det för vetenskapen så viktiga steget till demokratin och kapitalismen. Nu har kapitalismen införts men utan demokrati. Vad det innebär för det framtida Kina kan åtminstone inte Joseph Needham studera . Han avled 1995, och då lämnade Joseph Needham efter sig sjutton volymer om Kinas vetenskapliga historia.
Josephs Needhams långa liv i korthet. Vem var han då denne gigant som en forskarkollega
lite storvulet kallar honom? Joseph Needham föddes i december 1900.
Det var Cauis college i Cambridge som blev Needhams akademiska hem resten
av livet. Den planerade boken om Kina sväller till sexton volymer. De första volymerna i serien skrivs av Needham själv. Men detta var inte möjligt i längden och till slut fanns skapades ett internationellt samarbete, där många forskare hjälptes åt med forskning och textproduktion. Efter Joseph Needhams död 1995 fortsätter the Needham Research Institute i Cambridge arbetet med Kinas historia. text: BJÖRN ZETTERLING Litteratur: Joseph Needham The Grand Titration 1969 Synpunkter?
Skriv till oss!|Joseph Needhams hemsida
| |