Befria universiteten | |
- utred maktstrukturerna! |
Gör tankeexperimentet att du för ett ögonblick
är professor vid någon av våra högskolor. I ditt tjänsterum
finns troligen massor av böcker, rapporter, tidskrifter och fotostatkopior. Eftersom din inlevelseförmåga av naturliga skäl är begränsad, börjar du undra över den samlade kunskap som finns lagrad i ditt tjänsterum: vilka frågeställningar behandlas, vilka följdfrågor skapar de och vilken relevans har de för dig? |
På bara några sekunder har du identifierat ett av forskningens centrala problem. Varför är den så osynlig i samhället? Den frågan har även Riksrevisionsverket (RRV) ställt sig i en utredning som presenterades under hösten. Men här är problemställningen lite mer snävt formulerad: varför är universitetens förmedling av forskningsresultat till omvärlden så dålig? En viktig utgångspunkt är att vi som skattebetalare lägger ut ungefär 15 procent av statsbudgeten på forskning och utvecklingsarbete. I förlängningen ligger även frågan om dessa pengar kan användas bättre till något annat, inte minst i dessa nedskärningarnas tider. Min egen erfarenhet är att slutsatsen i utredningen är riktig, men också att perspektivet behöver vidgas. RRV:s perspektiv är dessutom alltför enkelriktat. Argumentationen bygger på föreställningen om att inom forskarsamhället värps en massa guldägg, så varför inte visa upp glittret för dem som betalar? När RRV:s krav på bättre forskningsinformation presenterades för universiteten, blev ett typiskt svar att det då skulle behövas mer pengar. Ett sådant svar ger inte stort hopp om nytänkande. Fler aktörer i kunskapsprocessen En antydan om vart vi är på väg får vi av forskningsläget inom biokemin. De genialiskt utvecklade metoderna att klippa och stuva om i det genetiska materialet leder inte bara till en inomvetenskaplig debatt om metodutveckling. Deras verksamhet rör om ordentligt i vår föreställning om människans väsen och leder till frågor om etik och moral där alla kan och bör delta, vare sig man är biokemist eller brevbärare. Utan en öppen utveckling mot kunskapssamhället riskerar forskningen att skapa militanta vetenskapsfientliga strömningar. Sabotaget under senhösten mot en djurförsöksavdelning på Göteborgs universitet var kanske inte vetenskapsfientligt, men ger ändå en tydlig anvisning om hur framtida konflikter kan utvecklas. (Detta är en tankegång som jag återkommer till i anknytning till vetenskapsfestivalen i april) Den svarta solen Universiteten är som en svart sol, ett fenomen som egentligen inte borde kunna finnas. Den inre energin är tillräckligt stor för att ge samhället mer ljus och värme. Varför är det då så mörkt och kallt? När jag har diskuterat detta med forskare på
universitetet i Göteborg och på Chalmers har svaren spretat åt
olika håll eller helt uteblivit. Här är två pusselbitar
som kan illustrera problemet: När detta blev känt valde många forskare att skriva anomyma protestbrev till utbildningsdepartementet. I Göteborg behövdes det en pensionerad professor i nobelprisklass (Arvid Carlsson) för att initiera en offentlig protestlista. Han hade ju inte så mycket att riskera. Vad hindrar etablerade forskare att gå ut i öppen debatt om forskningens inriktning? Universitetsmiljön är omvittnat konkurrensinriktad.
Många ser ingen annan karriärväg än den akademiska. Mänskliga resurser Just kommunikationen med omvärlden är en viktig punkt i regeringens senaste forskningsproposition. Det avsnittet uppmärksammades tyvärr inte, vilket däremot regeringens vilja att satsa på de mindre högskolorna gjordes. När detta stod klart, samtidigt med planerna på att inordna de nya forskningsstiftelserna i den statliga forskningspolitiken, följde en mängd inåtvända debattinlägg i olika sammanhang. Forskningen skulle utarmas, hette det. Men ofta handlade debatten egentligen om att de stora universiteten inte vill släppa en del av utbildningskakan till de mindre högskolorna. Universiteten Universiteten saknar idag en medveten strategi för en aktiv relation till omvärlden, i den mån problemet över huvud taget uppmärksammas. Höstens forskningsproposition om högskolans 3:e uppgift är därför ett ljus i mörkret. Här poängteras att relationerna till omvärlden inte bara handlar om hur högskolorna ska informera skattebetalarna om vad man gör. Relationen ska vara aktiv i bägge riktningarna. Den synen stämmer överens med det framväxande kunskapssamhällets krav på utbildning och forskning. Tvåvägskommunikation ger också goda förutsättningar att utveckla den demokratiska potential som jag tror ligger inbyggd i kunskapssamhället. Blottlägg CHRISTER WIGERFELT Egna synpunkter?
Skicka ett debattinlägg |