Det var aldrig någon tvekan om vilket kön han tillhörde
under uppväxten.
- Vi uppfostras redan som bebisar till att bli män och när vi
var fjorton, så var vi redan män. Det var vi som med vapen i hand försvarade vårt läger mot attacker.
Det är Monzer El- Sabini som berättar om sina barndomsår
i det palestinska flyktinglägret i norra Libanon. Det var nu inte bara
krig och attacker mot lägret som präglade hans liv, även
om uppskattningsvis nästan en tredjedel av skoltiden gick åt
till att ta sig till skyddsrummet, på flykt undan granater och raketer.
Visst fanns det tid att fundera kring flickor och kärlek. Men i den
arabiska kulturen går inte unga män till mamma och pappa för
att få veta hur man bär sig åt för att uppvakta flickor.
Både kroppen och vad den kan användas till är starkt tabuerat
i arabiska samhället. Nej, i lägret var det äldre kamrater
och böcker som fick stå för vägledningen.
UNGA HÄRSKARE
Mannens ställning i arabvärlden är stark och den gör
sig påmind tidigt.
- Vi kunde utöva vår makt redan som tioåriga småkillar.
Här i Sverige fungerar det annorlunda. Här tror de svenska pojkarna
att de blir män när de super första gången eller har
sin sexdebut. De lite klokare tycker att när de flyttar hemifrån
som det blir män. Monzer berättar vidare om tonåriga arabiska
män som kan avgöra sina systrars framtid. När pappa är
borta så går godkännandet av äkta män till sönerna
i familjen. Han har själv fått avgöra om en av hans systrar
skulle få gifta sig. Inte ett alldeles lätt val för en man
som tror på jämlikhet mellan könen.
TVÅ KULTURER
I det sabinska hemmet gör sig det arabiska kulturarvet påmint
i både litteraturen- Fogelström trängs med Tusen och en
natt- och tavlorna. Typiskt svenska motiv hänger sida vid sida med
österländskt måleri. Fyra personer delar numera livet i
lägenheten i centrala Göteborg men i flyktinglägret kunde
de vara upp till tio personer i varje tält. Nu var det inte bara trångboddheten
och det ständiga attackerna mot lägret som var besvärligt
för familjen i Libanon. Hans föräldrar led också av
att inte kunna vara förebilder för sina barn. Svårigheterna
blir lätta att förstå när han förklarar att Pappan
var motståndskämpe och ofta satt i fängelse. Då var
det Mamman som blev den som fick stå för familjens försörjning.
- Min pappa var väldigt vidsynt och fick ta strid med sin familj för
att mamma skulle kunna jobba som sjuksköterska Även om familjens
situation var pressad fanns det alltid något som barnen uppmuntrades
att göra: Vi uppmanades att studera, det var jätteviktigt. Våra
föräldrar satsar på oss män i vår kultur, för
vi är deras framtid. I arabvärlden finns det ingen allmänna
pensionssystem så barnen och deras nya familjer förväntas
försörja föräldrarna när de blir gamla. Monzers
pappa blev nu aldrig så gammal att barnen kunde bidra till föräldrarnas
ålderdom, han dödades när Monzer var fjorton. Trots pappans
höga status som motståndsman i Libanon så är hans
son förvånansvärt osentimental när han talar om honom.
- Jag är väldigt stolt över min pappa och hans berömmelse
har inte varit något problem för mig. Men själv har jag
har inget behov att vara hjälte.
DE EGNA BARNEN
Hans barn är mycket viktiga för honom och för att vara
en arabisk man är hans tankar om uppfostran en liten revolution.
- Mina barn kommer till mig och gråter och jag uppmanar dem till det
för själv fick jag aldrig gråta. De skall få gråta
och skrika när de behöver de. Upplevelserna i barndomens flyktingläger
inspirerade honom att börja studera för två år sedan.
- Jag läser nu till fritidspedagog för att kunna hjälpa barn
som upplevt hemskheter i sina hemländer. Steget från att vara
en liten pojke i Libanon, till att vara en tvåbarnspappa i Göteborg
kan tyckas vara mycket lång. Men han har ett gott föredöme
i sin egen far. Som förutom att vara aktiv i kampen för ett fritt
Palestina även diskade städade och bytte blöjor. Undra på
att han älskar sin pappa!
text och foto:Björn Zetterling |